lördag 24 september 2011

Mullbär, någon? Och ett nästan färdigt staket!

Vilket härligt trädgårdsväder vi fick i Skåne idag! Här har det byggts staket nästan hela dagen och nu återstår bara det sista lilla finliret. Äntligen har vår trädgård fått sin svarta ram!


Den här bilden tog jag uppifrån byggnadsställningen idag, och här ser man hur den nya sträckan staket slutligen möter den gamla. Tycker det svarta hörnet med vita höstanemonerna blev så bra! Bortse gärna från den ruskigt fula trädgårdsgången till vänster om soptunnan. Röda betongplattor, alldeles fantastiskt fula. Men till våren ska de bort, bort, bort! Vi har inte bestämt än om de ska ersättas med grå betongplattor eller grus. Kantas av gatsten ska gången dock fortsätta göra.



Före och efter. Så mycket ramen gör!


Häggmispelns vackra höstfärger sprakar ännu mer mot svart bakgrund.


Många ytor är det som ska målas! "Det där ser tradigt ut" sa en granne (på bredaste skånska) som gick förbi med hunden när jag målade som värst. Och han hade ju rätt. Men fint blev det. Som ni ser gränsar vår tomt till ett litet grönområde, där ogräset frodas. Detta gjorde ju inte så mycket så länge vi själva hade lika mycket tistlar och elände på vår sida, men nu blir det krig! Har försökt rensa det värsta närmast staketet och ska slänga på lite gräsfrö där och se om det kan hindra ogräsets framfart litegrann.


























Nu ska vi bara få de metallkanter som vi beställt för att skydda ändträet på staketets ovansida, sen är det helt klart. Här i hörnan kan ni se hur de ser ut på den sidan vi byggde i fjol. Det ökar förhoppningsvis staketets livslängd med ett antal år, så vi slipper göra om det här på bra länge. Så kul är det liksom inte...

Till något helt annat. Jag nämnde i gårdagens inlägg att det kanske skulle vankas en trädgårdsöverraskning här idag. Och se, det stämde! Vi har haft besök av några släktingar till maken och med sig hade de en mullbärsbuske som vi har fått överta.



De har haft den på sin balkong i några år, men där har den inte trivts nåt vidare. Jag kan ingenting om mullbär, har inte ens smakat bären. Men jag har hört att de ska vara underbart goda och var inte sen att tacka ja när vi blev erbjudna att adoptera denna exotiska buske. Eller blir det ett träd? Har googlat omkring en bra stund nu i eftermiddag utan att bli riktigt klok på hur stor den egentligen kan bli. Något 7-metersträd som det står på vissa håll hoppas jag inte att den inte tänker utvecklas till, för då får det inte plats. Nåväl, det blir ju inte gigantiskt över en natt så vi testar. Soligt och skyddat vill den ha det...


...tror att hörnan bakom lekstugan skulle kunna funka. Vad tror ni? 


Bara några ynka ljusgula löv återstår, resten har den redan fällt. Fina blad har den! Den ser i övrigt väldigt risig och ganska lång och tanig ut. Här behövs en rejäl dos med riktigt gosig jord och kanske lite beskärning? Spännande med en nykomling, ska ägna en del av min kväll åt att ta reda på så mycket jag kan om den innan jag börjar gräva imorgon.

Hoppas ni alla fått njuta av höstfärger och jord under naglarna idag, och att ni nu pustar ut efter en lång skön trädgårdsdag. Fortsättningen på mullbärshistorien får ni under söndagen. Ha en finfin kväll så länge!



14 kommentarer:

  1. Mullbär är jättegott!Jag har själv letat efter ett i träd form i år men har bara hittat buskar.Jakten går vidare...
    Kul att få se lite mer från din trädgård!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Det blir otroligt snygg med staketet! Metallkanter som skydd var ett bra tips. Höstanemonerna lyser upp fint i hörnet.
    Om mullbär vet jag tyvärr ingenting som kan hjälpa dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Staketet blev så snyggt och du har helt rätt om inramningen. Mullbär är spännande. Har inte skaffat mig något eget... än men det står på listan. Ska bli spännande att se vad du kommer fram till och följa mullbärets framtid.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vad snyggt det blev med staketet, där har ni gjort ett bra jobb! Angående den röda gången stör den inte mig så mycket, inte på bilden i alla fall! Fast jag är ju lite mer för "huller om buller" i trädgården när det gäller material och färger! Det finns risker med att en trädgård kan bli för perfekt på något sätt. Mullbär har jag ingen koll på men har fått för mig att den är en slags lyxplanta efter att ha hört den nämnas i en del trädgårdsprogram! Ha en fortsatt skön helg!

    kram louise

    SvaraRadera
  5. Men ååååh, vad fint du har det i din trädgård! Så ... ordnat (kom inte på något bättre ord) :0) Hos mig är det anarki bland växterna och jag gör mitt bästa för att hålla efter ogräset, men det är inte lätt! Skulle behöva rensa ogräs varje dag för att hinna hålla undan men det finns liksom inte tid för det med fyra knolltottar! Vårt bord är ett norden bord från ikea... Vi har sågat av det vassa hörnen för att slippa ifrån skallskador på småkillarna som brukar springa förbi i en väldig fart när de ska in i köket. Lycka till med din lilla växt. Ska bli spännande att se vad du får fram om den!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  6. Helt underbart väder blev det här också och jag fick en hel del gjort där ute.

    Mullbär har jag inte och vet inte så speciellt mycket om det heller men lycka till med det.

    Snyggt med svarta staketet tycker jag. Det gör sig bra och visst är det skönt med lite ramar.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Snyggt med den svarta ramen runt ert paradis. Täcklisten är toppen!

    Men jag dööör... när jag började läsa om ditt svarta mullbärsträd så tänkte jag genast på "mitt" mullbärsträd. Det var mitt första klätterträd som stod, tro det eller ej, precis invid min lekstuga för 45 år sedan.

    Det var ett äldre träd som hade ca 20 år på nacken redan då. Eller snarare buskträd för förgreningen började ca 70 cm upp från marken men det hade en riktig krona. De svarta mullbären mognar sent och är saftfyllda och goooda. Både söta och lite syrliga. Mamma gjorde kompott...

    Hoppas att ert svarta mullbärsträd kommer att trivas!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. Mysig blogg du har. Det låter ju spännande med mullbärsträdet. Du får väl rapportera hur det går och om bären är så goda som det sägs.

    SvaraRadera
  9. Så fint det blev med staketet som inramning! Och jag som tycker att de röda betongplattorna är snyggare än våra grå... Dem skulle jag hellre byta ut mot någon natursten...

    I dag åkte vi förbi hos en bekant som just hade beskurit ett träd med låg stam, så att stammen blev något högre, och när vi frågade vad det var för träd, så var det just ett mullbärsträd! Jättevackra gulgröna löv just nu. Det har gett frukt hela sommaren! Trädet hade storlek som ett äppelträd ungefär, så plantera det inte för nära lekstugan. Det behöver kanske lite större utrymme.

    Även vi har haft toppenväder både fredag och lördag.

    Trädgårdshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Vad spännande med mullbär de har jag aldrig smakat. Fint det blev med staketet!

    Kram Jessica

    SvaraRadera
  11. Så snyggt det blir...är....
    Mullbärsträd vet jag inget om, men så bra att ni kan adoptera det :))
    Det går säkert att beskära om det blir för stort.....eller så får man ta bort det..så brukar jag resonera, eller säga till försvar när jag kommer hem med något som kanske kan bli stort :)))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  12. Så snyggt med svart staket som inramning och vilket bra idè med metallister som skydd. Din trädgård ser så fin och välorganiserad ut, i mina rabatter är det tyvärr en salig röra:) Så spännande med ett mullbärsträd, ska bli kul att höra hur det går, har aldrig smakat såna bär!
    Ha en skön söndagkväll!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  13. Förstår verkligen att det där var tråkigt så det räcker men det blir så mycket snyggare och ger en annan tyngd åt hela trädgården!
    Har inte heller smakat eller vet ngn som har mullbär så blir kul att se hur den utvecklas.

    Ha en fin söndagskväll, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  14. Det blir fantastiskt fint med staketet! Framhäver verkligen färger och de vita höstanemonerna.
    Vad spännande med Mullbär!
    Det blev ju en jättefin rabatt som du visar i nästa inlägg:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...