fredag 30 september 2011

Ledig fredag och fådda blommor

Idag är jag ledig och ska njuta av det fina vädret med mina små. Ska se om orken finns att ge mig på att plantera några doftschersmin-buskar som jag fått av grannen. Hade tänkt sätta dem i ena hörnan av den nya rabatten nära soptunnorna där de kommer att bli ett fint insynsskydd så småningom. Men typiskt, just när jag grubblat mig fram till detta läste jag i tidningen att vi troligen kommer att få kommunal sopsortering även av matavfall nästa år. Ja, det är ju förstås nåt jättebra, men det betyder en soptunna till och därmed en ändring av min rabatt. Hmm... sätter dem nog där ändå tills vidare. Och fortsätter mina rabatt-grubblerier...

Fått av grannen, ja. Jag har den stora turen och lyckan att ha flera grannar som också är trädgårdstokiga. En av de härligaste sakerna med detta intresse är ju att det är så lätt att dela med sig. Frösådda plantor, delade perenner, sånt som har brett ut sig för mycket, sånt och mycket mer har jag fått av grannarna. Häromdagen fick jag erbjudande om att ta emot en pion till våren när vårt bygge är klart. Jaaaa tack! Min omtänksamma granne hade minsann lagt märke till att mina pioner har samma färg som hennes, och när hon nu bestämt sig för att ta bort en av sina många buskar tänkte hon på mig. Själv delar jag ut revade jordgubbsplantor och isop-bebisar till dem som vill ha och det är härligt att kunna göra en annan trädgårdsälskare glad!


























Dagens collage är en hyllning till 'Rozanne'. Som bara fortsätter att blomma och blomma och blomma! Imorgon går vi in i oktober men här syns inte minsta antydan till att slå av på takten. Älskade nävor, så glad jag är för dem! Tänk att jag planterade dessa så sent som i slutet av juni och nu fyller de hela rabatten.

Ha en finfin fredag och må solen lysa över alla era trädgårdar i helgen!

Kram från

6 kommentarer:

  1. Vilken fin näva! Härlig färg på den!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Rozanne är en riktig pingla :-)
    KRAM o trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med goda grannar som också gillar trädgård. Att ge - och att få.....det kan inte bli bättre!

    Hoppas du och barnen har haft en härlig dag i det underbara vädret.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  4. Det är bra med snälla grannar...och sen en dag när man ska dela nåt som blivit för stort är det skönt att kunna ge bort istället för att slänga :)
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  5. Kom just nu på att jag bara måste ha en näva i nya rabatten vid pergolan.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig blomning, Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...