söndag 11 september 2011

Kontrasternas söndag

Minst sagt märkligt väder denna söndag, kan man väl säga. Vi vaknade till en försiktigt solig morgon, sen kom ett åskväder med efterföljande monsunregn utan dess like, följt av en strålande eftermiddag. Jag var naturligtvis ute och cyklade med dottern precis när himlen öppnade sig och vi var helt genomblöta när vi kom hem. Men en dryg timme senare fikade vi i solen, vem hade kunnat tro det?

























Katten Klara njöt av solen och tog sig en lur på bordet medan jag gjorde henne sällskap med mitt kaffe.
























Staketbygget går långsamt framåt. Inte lätt att komma vidare när vi ständigt blir avbrutna av regnskurar eller glada barn som tycker vi är så tråkiga som bara målar och skruvar. Nu sitter i alla fall reglarna uppe, och alla spjälor är målade och ligger i en stor hög och väntar. En stor svart hög, inte grå som de ser ut att vara på bilden längst ner till höger. Nu ska de banne mig upp, till nästa helg vill vi vara klara. Fast sen kommer vardagskvällarna när man är halvt medvetslös av trötthet efter jobb och dagis, matlagning och nattning... Oftast är det svårt att kombinera detta med våra många projekt, men vi ska försöka. Ska bli så skönt när det är färdigt!

Under syrenen har vi samlat ihop alla smultron som vuxit här och där i trädgården tidigare. Nu börjar den smultronkulle vi hade i tankarna ta form, och det blev fint. Stammade upp syrenen lite tidigare i somras så att man ser grenarnas fina former. Som en skulptur, tycker jag!

Favoriten bland mina gräs är som allra vackrast just nu med sina sirliga vippor och grågröna färg. Köpte det på Löddeköpinge plantskola för två år sedan och har lyckats övervintra det i kruka trots vargavintrarna vi haft. Men tyvärr har jag glömt vad det heter, typiskt.


Och så rosenskäran. Så underbar den är! Med knoppar som bara blir fler och fler trots att temperaturen sjunker och mörkret är på väg. En höst plockade jag dem in i november. En av mormors favoritblommor var det också, och jag tänker alltid på henne när jag ser den.

Ja, förutom den där cykelturen genom vattenmassorna blev det en skön och dessutom produktiv söndag. Men att helgerna alltid går så fort det är bra synd... Hoppas ni också haft en fin dag. Tack för all uppbackning om växthuset förresten, nu vet jag mycket mer än jag visste igår och är väldigt sugen på att skaffa mig ett till våren. I tankarna har jag redan flyttat in alla mina tomatkrukor där... men nu får fantasierna vila ett tag - dags för soffläge!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...