söndag 25 september 2011

Friskt vågat?

Eller rentav dumt? Det återstår att se! Mullbärshistorien del två kommer i alla fall här:

Så kul det var att läsa era tankar om mullbär efter gårdagens inlägg. Det verkar vara en exotisk växt för många av er, som liksom jag aldrig stött på det förut. Anna Vattenkanna däremot, hon växte upp med ett mullbärsträd bakom lekstugan, precis som jag ju tänkt låta mina ungar göra! Och av dem som har smakat verkar det vara en riktig bärfavorit. Av Elisabet med fina bloggen Tigers Tassemarker fick jag rådet att ge det lite mer utrymme då det kan bli stort som ett äppelträd. (Elisabet har en härlig kisse vid namn Tiger som påminner en hel del om vår Klara, inte bara till färgen. Ni som gillar katter ska inte missa bloggen om Tiger!). Men jag har ingen annan plats som känns lika bra just nu, så jag chansade och grävde ner det där i lilla hörnan i alla fall. Där kommer det att bli granne med våra andra bärbuskar, så det passar ju bra.  Blir det för stort får vi väl gräva igen om ett par år...

Och grävt, det är just vad vi har gjort idag. Attans, så mycket sten och rötter det var! Jag läste mig till att mullbär ska beskäras enligt JAS-metoden eftersom det är ett blödande trädslag. Jag gick på rätt hårt med sekatören, och efteråt fick jag lite beskärningsångest. Nån mer som är bekant med den åkomman? Jag borde ha lärt mig efter att faktiskt ha lyckats ta död på en hel liten lavendelhäck bara för att jag inte kunde hålla mig borta från sekatören tidigt om våren för två år sedan. Men ändå kliar det i klippfingrarna...

Så nu får ni titta noga:


Det är alltså den ljusa pinnen mitt i rabatten som är det som är kvar av mullbäret. Hoppsan, så kan det gå! Men det var så skrangligt som det var, och jag hoppas att det nu ska fokusera på att bilda rötter för att sedan ta ny fart till våren. Hoppas även på en något mildare vinter än de senaste två... Det har vuxit snett på den balkong där det bott tidigare, antagligen för att sträcka sig mot ljuset. Vi satte en liten armeringsmatta på planket bakom och knöt fast den hårt där. Får se om det går att räta ut plantan lite.

Passade på att peta ner en rugge med kärleksört, några alunrot och en stor planta spansknäva också. Har fullt av dem, så de kan få fylla på lite i denna nya oväntade lilla rabatt medan mullbäret växer till sig. Längst fram tänkte jag sätta en rad med lammöron som just nu vantrivs i en alltför skuggigt placerad pallkrage. Och så ska det bli en rad med storgatsten i framkant som till höger i bild. Tycker det blev en rätt fin liten rabatt, med eller utan mullbär. ;)

I övrigt har det slitits med det sista på staketet, kånkats stora krukor bort från högarna av sågspån bredvid bygget, jagats barn som hela tiden vill klättra på det nymålade, grävts ner en massa krukplantor i pallkragarna för vinterförvaring, jagats barn igen som vill kliva runt i nya rabatten och nu är denna mamma så totalt utmattad att jag tänker krascha i soffan och hoppas på nån riktigt ytlig härlig film att gotta mig åt, medan jag vilar min trötta rygg. Samt försöker acceptera att det är måndag imorgon. Redan!?!

Ha en finfin kväll allesammans!

15 kommentarer:

  1. Tror inte att det är någon fara att beskära hårt, men visst kan det ge lite ångest! Funderade på din nya rabatt. Du har inte funderat på att sätta mullbäret mitt i hörnan för att ge det lite mer utrymme? Eller vill du ha det mer mot staketet? Det blir ju som sagt stort med tiden... Angående sneheten går ju det att räta upp rätt bra vid omplantering. Det behöver ju inte alls stå som det gjort i krukan eller rabatten tidigare. Sätt det så att det blir rakt ovan jord så växer rötterna rätt ner sedan ändå hur snett de än ser ut att hamna. Bara en tanke, om jag förstod dig rätt med sneheten.

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för ditt mullbärsträd! Borde väl klara din brutala beskärning :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Jag tror det kommer att gå hur bra som helst med mullbäret...säger jag som inte kan något om mullbär :-) Bara en känsla jag har! Finns det något mysigare än att softa i soffan efter att ha grävt som en tokig.
    Ha en underbar måndag imorgon!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Samma tanke hos mig som Louise har ang.placeringen.Det kan ju bli lite 'thigt'mot planket om du vill att den ska ha en fin form menar jag...fasst du vet väl bäst själv såklart!!!Du ser ju hela trädgården o vi andra bara hörnet.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du tänker rätt med beskärningen, bättre att fokusera på att bilda rötter för trädet. Rabatten är jättefin, snyggt med stenen som ramar in.
    Håller helt och fullt med dig: måndag i morgon, redan???
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Om det trädet vet jag inget så det ska jag inte uttala mig om...här fick min nyplanterade syrenhortensia se sig överkörd av gräsklipparen (vår son som klippte) och jag hoppas på att den ska ta sig ändå vi får se hur det går med våra växter helt enkelt och det är ju det som är kul med trädgård tycker jag.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Hmmm.. Ett mullbärsträd blir ganska stort med tiden, säkert en sju-åtta meter, men det kanske dröjer med tanke på att du gått ganska hårt fram med sekatören:) Det kommer nog att hämta sig, även om den utsatts för mycket på en gång: uppgrävning, transport, plantering, amputering! Om du väljer att flytta det till ett ställe med bättre plats kan du passa på att räta upp det = plantera det så att stammen blir lodrät oavsett hur rotklumpen ser ut.
    Ska bli spännande att se hur du gör med det,
    tycker Eva

    SvaraRadera
  8. Tack för era kommentarer, vilka kunskaper ni har! Jag satte plantan nära planket för att jag tänkte spaljéra upp det lite, så att det inte ska ta så stor plats. Återstår att se när/om det börjar skjuta nya skott till våren. Annars får jag flytta ut det en bit. Håller tummarna för mitt lilla mullbär! :)

    SvaraRadera
  9. Man kan inte mer än prova sig fram eller hur? Hoppas mullbärsträdet kommer att trivas. Ska bli spännande att höra rapport framöver hur det går.

    Hoppas ryggen får vila nu...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  10. Hoppas också att ditt mullbärsträd kommer att ta sig, växa och frodas.
    Tack för din fina kommentar till mitt inlägg i går. Roligt att du tycker om vad jag skriver. :-)
    och detsamma får jag säga.

    SvaraRadera
  11. Förstår din ångest, men det blir säkert bra..
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  12. Jag tror det går alldeles utmärkt att beskära det så mycket och en bra plats verkar den ha fått också. Lycka till med ditt mullbär!

    SvaraRadera
  13. Wow vad du har klippt, tyvärr har jag inten erfarenhet av mullbär men....tja lyssna på de andra som svarat...
    Låter som ni har haft fullt upp i helgen och då har det en tendens att gå lite fort eller det är klockan som tickar snabbare på helgerna?

    Kram anna

    SvaraRadera
  14. Jag brukar också alltid vara lite väl burdus med beskärnigen men det brukar funka ändå, jag håller tummarna för att ditt träd också klarar sig!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  15. Hoppas mullbäret repar sig! jag har två de är inte så stora ännu, men det ena är nu 1,5 meter efter 2 år, och de kan som flera andra skrivit bli rätt stora. Bären är helt gudomligt goda med en helt fenomenal mörk färg, det kan du se fram emot. kram Sophia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...