måndag 26 september 2011

Äppelförvirring och trädgårdsbling

Ny vecka, men istället för att åka till jobbet har jag varit hemma med sjuk liten Tage. Han har varit förkyld hela helgen och är på bättringsvägen men en dag hemma i lugn och ro behövde han innan han är redo för bus och lek på dagis igen. Jag fick en liten stund för mig själv i trädgården medan han sov tupplur och njöt av solen medan jag lyssnade till hammarslag från byggarbetsplatsen.

Våra två små äppelträd av sorten 'Ingrid Marie' ger ingen frukt alls i år. Fyra (!) äpplen totalt räknade vi till och tre av dem blåste ner i stormen härom veckan. Det enda ynkans äpplet som återstår såg dock ut så här när jag tittade närmare på det idag, så där rök sista chansen till ens den minsta tänkbara äppelskörd i år.


































Fast på grenen bredvid spirar visst hoppet. Där blommar en ensam äppelblomma så här på höstkanten. Förvirrade lilla äppelträd, du vet visst varken ut eller in?


































Det blev inga blommor alls i våras, och antagligen skulle träden till att knoppas just när de sista sena frostnätterna kom. Våra träd brukar annars ge rikligt med frukt som brukar räcka både till oss och fåglarna hela vintern. Och massor av äppelmos brukar det också bli. Men okej, ska äpplena utebli något år så är väl det året det råder byggkaos rätt väl valt! :) Det är visst ett dåligt äppelår men ett bra päronår, sa arboristen Andreas när han var här och fällde tall och beskar fruktträden tidigare i somras. Håller ni med?


































Passade också på att ta bilder av några av mina trädgårdsprydnader. Prismorna har jag visat förut, men just idag glittrade de extra fint i den disiga septembersolen så jag bjuder på samma bling-bling om igen. Av äkta plast från Panduro.


































Fjärilen i fikonträdet såg ut att vara på väg att lyfta sin kos.



Lilla betonghjärtat har jag fått av min snälla mamma. Flugan ingick dock inte!

Lillkillen far nu ikväll fram som en virvelvind över huset, febern har flytt och han är pigg som en mört. Imorgon blir det jobb och dagis som vanligt. Hoppas att det fina vädret stannar ett tag till, för det här är ju alldeles underbart!

Hoppas ni alla fått en bra start på veckan!

Kram från

10 kommentarer:

  1. Aldrig fel att få en stilla stund i trädgården och mysa med kameran. Tråkigt med äpplena. Vårt träd tvärdog ju i våras så äpplen verkar inte ha trivts så bra den här säsongen. Skönt att Tage mår bra, aldrig roligt med en sjuk liten kille.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vissa dagar är bättre än andra att vab:a på ;-)

    Synd med era äpplen. Vi har också markant färre äpplen i år än tidigare år. Men å andra sidan har det då varit så många att många har förfarit eftersom vi inte har något bra ställe att förvara dem på. Har provat olika. Inlindade i vårt förråd som ej är isolerat och i vår källare - men den är för varm. Får fundera vidare på annat förvaringssätt till ett annat äppelår helt enkel.

    Oj, nu börjar "Lykke". Mitt FAVOprogram på tv, det enda just nu faktiskt.

    hej från Åsa

    SvaraRadera
  3. Här har vi haft gott om äpple i år tycker jag men inte överdrivet mycket päron.

    Så fint betonghjärta och prisma mm. Lite lagom av sådant tycker jag om.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ingrid Marie är ett vartannatårsträd. Mycket frukt varatannat och lite nästa...har jag hört och det stämmer på vårat...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att lille Tage mår bättre. Här hos oss vaknade jag av att lille Bo låg och skakade av feberfrossa på morgonen... Men nu leker han som vanligt!? 40 graders feber biter inte på leklusten serru. ;0) Vad snyggt det var med äkta plast i trädgården! Ska nog ta mig en sväng om panduro någon dag när ungarna är friska igen...

    Jovisst ja! Niklas var precis sådär köttfanatisk för några år sedan. Nu har jag nötit ner honom när det kommer till kött så han märker liksom inte av ifall det är vegetariskt eller ej. ;0) Det går, men kan ta några år! Hota med helt vegetarisk kost så kommer han gladeligen att acceptera några dagar i veckan med grönsaker! *skratt*

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  6. Ja, nu har jag också fått provsmak på dina trädgårdssmycken. Fjärilen är ju jättefin, var kommer den ifrån?
    Trist att det har blivit så få äpplen. Vi har ett par träd som inte eller knappt har givit någon frukt. Gissar att de blommade när det inte fanns någon som pollinerade. Om de blommade alls.
    Hoppas solen skiner lika mycket i Skåne som den gör här i Sörmland idag :-)

    SvaraRadera
  7. Vi har massor med äpplen i år, mer än vanligt! Det är dock ingen vidare kvalitet. Men äppelblomning nu, vad konstigt, det har jag aldrig sett.
    Hoppas skörden blir bättre nästa år!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Du har ändå lyckats bättre med ingrid marie än vad jag har! Det blev 0 äpplen på just det trädet i år!! Det var nästan lika illa förra året så vartannat år stämmer inte hos mig. Jobbigt med sjuk tage, hoppas han kryar på sig och ger sin mamma lite trädgårdstid! Hjärtat var förresten väldigt fint!

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Stackars lilla äppelträd, det ser ut som det drar sista sucken och försöker rädda sig själv genom att blomma. Men jag vet ingenting om äpplen så det är med all säkerthet inte alls sant. Vilket fantastiskt fint hjärta du fått av din mor, snäll mor. // Anna

    SvaraRadera
  10. Vi har mycke äpplen i år o fina är dom oxå!
    Fina trädgårds prynader du har helt i min smak faktist.
    KRAM från en snorig en!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...