tisdag 30 augusti 2011

Vad är det som händer?

Tack fina ni för alla kommentarer på gårdagens inlägg om trädgårdsterapi. Tänk vilken tur att vi alla hittat den där passionen i livet som är så rolig och inspirerande att bekymrena far sin kos så fort man får chansen till en stund i trädgården. Det är jag otroligt tacksam över!

Flera av er undrade vad det är för bygge vi håller på med. Ja, det är av det större slaget! Vårt lilla hus på 90 kvm  ska bli bra mycket större och byggs på uppåt med nästan en hel våning till. När vi blir klara kommer vi att ha två sovrum till och ett badrum, men innan dess blir det byggarbetsplats i drygt tre månader. En prövning helt klart, men oj så bra det kommer bli när allt är klart.


Trädgården tar lite stryk under tiden, det kan inte hjälpas. Gräsmattan kommer att bli delvis förstörd och rabatterna har vi fått tömma på en del ställen för att göra plats för maskinerna att flyttas in. Men det är okej så här i slutet av säsongen, mitt i vårblomningen hade det varit svårare. Nu får jag ägna hösten och vintern åt att planera min nya rabatt istället, som ska anläggas just där kaoset pågår som värst just nu. Det känns bra att tänka på!


Och så gäller det ju som jag skrev igår att rikta sitt fokus på de små trädgårdsunder som fortsätter ske i skuggan av ställningarna. Som knopparna som sväller i min hortensia. Kan ni tänka er att jag fick den av mina snälla grannar i somras? Snacka om att jag blev glad! Eftersom jag visste att det skulle grävas överallt bor den i kruka än så länge, men jag får nog putta ner den nånstans provisoriskt i vinter. För inte klarar den väl att övervintra i kruka, vad tror ni?


En som överlevt den gångna långa vintern i kruka mot alla odds är mitt olivträd. Köpte det på rea för en löjligt liten peng sent på säsongen förra året. Tänkte att för det priset spelar det ingen roll att jag inte har någon bra plats för vinterförvaring, så jag chansade och lät det stå i vårt icke uppvärmda cykelförråd. Ja, det kan ni ju tänka er hur det såg ut efter flera månader av konstanta minusgrader. Och trots att jag visste att det var en chansning blev jag jättebesviken när jag såg det lilla spret som var det enda som var kvar när våren till sist kom. Klarade dock inte av att kasta det, så jag baxade in det lilla sorgebarnet bakom garaget där jag snabbt förträngde dess existens. Döm om min förvåning några månader senare när jag kikade in bakom knuten och såg små blad spricka fram. Bara på två grenar visserligen, så det såg egentligen inte klokt ut. Men då förtjänade det åter en plats i solen på pergolan, och idag har det hämtat sig så här fint. Fortfarande inte det vackraste man skådat, men det lever! Får fundera ut nåt bättre i förvaringsväg när vintern kommer, helt klart...  Någon annan med olivträd som har något kreativt tips?

Tisdagssvammel från

12 kommentarer:

  1. Vad härligt med mer utrymme!
    Vilken överlevare, bara det gör att den förtjänar en ordentlig chans till.
    Jag tror faktiskt det går att övervintra vid svalt fönster inne bara men är inte helt säker :)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Nä men vilka härlig överraskning! Och vilken växtkraft. :) Har inga råd alls att ge tyvärr.. Jag förvarar mina oliver i ett uppvärmt förråd. Ca 10 grader och med extra ljus. Det har funkat bra.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Vilken tur du hade med Hortensian. Sånna grannar gillar vi;)
    Mina hortensior har hamnat i en provisorisk rabatt mitt på gräsmattan. Fyllde bara på mycket jord rund rötterna. Vi har ju också haft maskiner här.
    Lycka till med bygget!

    SvaraRadera
  4. Fin gåva från snälla grannarna. Hortensior är ju så himla vackra. Men det tycker inte alla. Min svärmor tyckte vi kunde behålla den vi gav till henne eftersom det enligt henne är en begravningsblomma. Jahapp!!! Lång näsa till oss...(men vi blev inte allt för ledsna)!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. När jag fick se ditt fina olivträd tänkte jag fråga dig,hur man sköter det under vintern. Nu vet jag.....
    Jag köpte ett i våras och nu har det vuxit rätt mycket över sommaren. Jag har inga bra utrymmen som är frostfria, de som finns tror jag blir för varma. Kanske i mitt lusthus men där kommer det troligtvis att frys häcken av sig....eller vad säger man att ett litet olivträd gör....?? Men de kanske är tåligare än man tror, ditt är ju ett bevis på detta.
    Önskar dig en fin onsdag, för min del är det dags för sängen.
    Kram Raina

    SvaraRadera
  6. Åh vad spännande med utbyggnad. Det skulle vi också behöva i vår lilla Sörmländska stuga. Men en tonåring, en 2-åring och en liten till på väg så kan det nog bli trångt om saligheten.
    Kul med olivträdet!
    Lycka till med både det och olivträdet!

    SvaraRadera
  7. Då ser du fram emot våren förstår jag!
    Hortensior i kruka har hos mig inte klarat förvaring i kallväxthus men vi har ju zon 3.
    Inne på den svala verandan går bra!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Spännande med utbyggnad av huset. Visserligen är det ju alltid trist när trädgården tar stryk, men man kan ju alltid trösta sig med att det är rätt årstid och att växtligheten har en märklig förmåga att hämta sig fortare än man tror.
    Ser fram emot att se hur det blir!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Så härligt att ha ett större hus om ett tag.
    Och att planera nya rabatten är väl en bra tröst...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Vilken spännande byggnation!

    Mitt olivträd bor i glasverandan eller på vinden = ljust och svalt.

    Trädgården är den absolut bästa terapin för mig. Mår SÅ bra där och efteråt.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vad spännande med er utbyggnad! Vi håller som bäst på att planera för vår eftersom vi typ växte ur vårt hus innan vi ens hade byggt det färdigt. ;0) Funderar också på om man inte skulle kunna bygga på höjden så att så stor del av trädgården som möjligt kan vara intakt. Jag håller både tummar och tår att det ska blir klart till jul för er! Angående olivträd så har jag läst att de inte är jättekinkiga när det kommer till vinterförvaring. Har man ett svalt (dragit?) ljust fönster så ska det tydligen räcka långt. Det är om man vill att den ska blomma man måste se till att de utsätts för kyla... Vattna lite mindre och ge ingen näring under vintern... Vet inte om det stämmer men kanske värt att prova så det stackars trädet inte behöver frysa ner helt varje år.

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  12. Lycka till med tillbygget:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...