måndag 8 augusti 2011

Trädgårdens ting

Ojoj, tack snälla ni för alla kommentarer på morgonens inlägg, gatstenssamlingar är helt klart nåt som engagerar! :) Så kul att ni är fler och fler som hittar hit, det gläder mig nåt ofantligt. Ett extra välkommen till mina nya följare för dagen, Maria och Anna H!

Dagen här har fortsatt i packandets tecken. Vi har skruvat ner hyllor, flyttat möbler och försökt knöka in ännu mer i vardagsrummet. Inte lätt när ett redan litet hus ska bli av med sin övervåning i flera månader, men den som väntar på nåt gott... Vi kommer att få det mycket större och mer praktiskt när allt är klart. Tre till fyra månader beräknas det ta, och tills dess får vi bo i kaos. Då gäller det att fokusera på målet, som nån av er läsare så klokt sa i en kommentar.

I trädgården åkte idag de sista resterna av stora tallen till tallhimlen. Jacob från Skåneföretaget fräsastubbe.se kom hit och snart var det bara en hög med flis kvar. Kan inte låta bli att fascineras av det - ena dagen har man en jättetall och några timmar senare är det bara lite rester kvar som skvallrar om vad som har varit. Jag kan varmt rekommendera denna duktiga kille om det är nån av er sydvästskåningar som behöver bli av med stubbar. Nu låter det ju som vi tar hjälp till allt i vår trädgård, men så är det inte. Både jag och min man gillar att hugga i själva. Men när det kommer till stora stubbar har vi grävt upp ett par för mycket på egen hand, och visa av skadan sparade vi ryggarna den här gången och lät en maskin göra jobbet. Så skönt att bara få titta på för en gångs skull!

En sväng till Löddeköpinge plantskola hanns också med. Jag vet att jag har nämnt dem förut, men så är det också min favorit bland plantskolorna här i trakten. Idag var det dags för lite inköp till rabatten där den nya häggmispelhäcken står. Den satte vi i slutet av maj, men jag har väntat med att plantera så mycket under häckplantorna tills jag var säker på att alla elaka rotogräs som fanns där säkert hade blivit bortgrävda. Nu verkar kusten klar och hur det blev så här långt får ni se imorgon. Hann inte ta några bilder innan regnet började ösa ner igen, nämligen.
Tänkte istället jag skulle visa lite trädgårdspynt. Är ju svag för vackra ting till trädgården i lagom doser. Här har ni en detalj från mitt lilla mini-vindspel, med en rosa sten som prydnad längst ner. Har velat ha ett vindspel länge, men eftersom min trädgård är rätt liten och det är nära till grannarna ville jag inte ha ett för stort med risk för att nån skulle störa sig på det. Så jag letade länge tills jag fann detta lilla söta på Tradera. Små ljusa toner ger det ifrån sig där det hänger på min uteplats, plingar alldeles lagom. Till och med maken står ut, han är annars rätt känslig för "störande" ljud. Fler av er som har vindspel eller tycker ni det är för mycket new age över det kanske?

Hoppas alla har en fin kväll, och att ni som börjat jobba klarat första dagen med glans! Imorgon är min sista lediga dag, och den lär  bli lika aktiv - allt för att slippa tänka på att semestern är slut!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...