onsdag 3 augusti 2011

Tage hela dagen!

Ja, idag är det Tage hela dagen då min lille son och 4788 andra med samma fina namn firar sin namnsdag. Han var mycket nöjd med uppvaktningen som bestod av kanelbullar och jordgubbar på stranden i Skanör.

Av den stora trädgårdsförändring som jag utlovade i gårdagens inlägg blev tyvärr intet, vi hade helt enkelt tagit fel  på datum. Attans, ni som ju säkert hunnit bli spända av förväntan! Jag får väl bjuda på några före-bilder i alla fall, så får ni veta hur det blir om några dagar. Ledtråd: En ska bort...


Den högra bilden föreställer den rabatt som är nästa stora projekt i vår trädgård. Men innan dess ska ännu större saker ske. Om någon vecka börjar tillbyggnaden av vårt hus, ett projekt som kommer att ta flera månader och som också innebär vissa ingrepp i trädgården. Ungefär där rabatten är nu kommer de stora byggmaskinerna att dra in, och en hel del växter behöver flyttas. Det blir en tuff prövning för familjen innan detta är klart nån gång i vinter, men sen kommer vi äntligen att få ett tillräckligt stort hus. Vi funderade på att flytta för att slippa allt detta, men läget är perfekt och vi trivs så bra med grannarna och förskolan i vårt område. Nära stan är det också. Det hade dessutom känts hemskt att lämna trädgården nu när vi lagt ner så mycket jobb. Så vi bor kvar, och när nästa sommar kommer hoppas jag att det ser helt annorlunda ut än på bilden ovan. Jag har börjat skissa lite på idéer för den nya rabatten på en egen sida här i bloggen, kika gärna in där då och då. Hjälp med tänkandet emottages också tacksamt!


Vad har denna dag bjudit på i övrigt? Jodå, jag har kommit över det värsta efter missödena igår. (Även om jag blev väldigt ledsen av att läsa Hillevissans inlägg om den fruktade buxbomssjukan som härjar just nu. Jag är lättad att jag bara hunnit skaffa ett litet klot, men lider med alla er som har mycket buxbom i era trädgårdar.) Jag har klippt bort revor i jordgubbslandet vilket resulterade i en hel låda full med småplantor. Jag fick själv mina plantor av en snäll granne för några år sedan, och nu känns det fint att kunna dela med sig av dessa små bebisar till någon annan jordgubbsbehövande. 


Minns ni inlägget om de rostiga trädgårdsprydnaderna? Den var den här lilla fjärilen som inte gick att motstå, och den fick idag flytta in hos fikonet. För övrigt ett fikon som jag fått av samma snälla granne som gav mig jordgubbarna. Detta var ett par år sedan, och då var det bara några decimeter högt. Var helt säker på att jag hade förlorat det efter den hårda vintern, men sent omsider och efter hård nedklippning sköt det äntligen nya skott och ser nu ut att växa till sig bra i sommar. Vissa växter tycks ha nio liv, och mitt lilla fikon är helt klart en av dem!

Oj, vilket svamligt inlägg det blev idag! Får skylla på lätt solsting efter en heldag på stranden. Hoppas att ni som har semester fortfarande har njutit av dagen, och att ni som jobbar ändå fått en solglimt eller två på era näsor!

Kram från Tage-mamman

4 kommentarer:

  1. Oj, vad ni har mycket att se fram emot och kämpa er igenom. Visst är det jobbigt att bo i ett bygge men ni får tänka er känslan nästa sommar. Ska hålla alla tummar för att det ska gå så smärtfritt som möjligt. Ska även kika in på planeringen av rabatten och fundera lite. Roligt!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Lycka till med husutbygget!
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  3. Sisådär ja, nu har jag hunnit läsa ikapp! Oh vad jag tyckte om det rostiga staketet med fåglarna!

    Du känner lite augustidepp? Själv älskar jag augusti - vet inte riktigt varför men ljuset är mjukare, det doftar så gott och tja, bara gillar...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Spännande med tillbyggnaden. Lite knöligt förstås att bo i en byggarbetsplats. Men du får ha målet på näthinnan :-) När vi totalrenoverade vårt hus ner till timmerstockarna för ca 10 år sedan bodde vi kvar i huset. Det tog ca 6 månader och det sprang snickare hit och dit och sågades och dammades och vi hade klämt in oss (hela familjen) i ett rum, ja då förutom köket. Det går...... :-)) Å det blev bra när det väl blev klart.

    Läckert med fikon. Det skulle jag också vilja ha.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...