torsdagen den 18:e augusti 2011

Spaljé av armeringsjärn

Jag har märkt att det är många som söker på spaljéer av armeringsjärn som hamnar på min blogg. Jag har tre stycken väggar av armeringsjärn i min trädgård, som jag är så nöjd med. De hjälper till att skapa rum i trädgårdsrummet, och är avgränsande och genomsläppliga på samma gång. De raka linjerna står också så fint mot den yviga grönskan tycker jag. De står ute i väder och vind och ger en rumskänsla även i snötäckta tider.

Tänkte att jag kunde visa hur dom är konstruerade för den som är nyfiken. Ska också passa på direkt och berätta att vi fått lite hjälp med att bygga dem, så konstruktionen är inte vår egen. Men det är en enkel och robust variant som den som är lite händig rätt lätt kan bygga själv. Jag tar och visar den senaste som kom på plats tidigare i somras. Att den är ny kan man ju se på färgen på det tryckimpregnerade virket, på de äldre spaljéerna vi har är virket snyggt grånat. 
 Materialet är alltså tryckimpregnerat virke, där stolparna som håller ihop konstruktionen är 95x95 mm.
De är stadigt förankrade med plintar i marken. Längs sidorna och upptill hålls armeringsmattan fast med sidoreglar, gjorda av en 70x45 mm regel som klyvts på mitten för rätt mått. Vill man slippa klyva kan man använda en med måtten 34x45 mm istället, som finns på välsorterade byggmarknader och brädgårdar. Det är i dessa som armeringsmattan hänger, via en tvärgående skruv som skruvats genom båda dessa sidoreglar.
Överliggaren på spaljén är virke av storlek 22x95 mm. För stabilitetens skull är armeringsmattan av lite grövre typ, där rutorna är 15x15 cm och tjockleken 8 mm. De som säljs på de vanliga byggmarknaderna är oftast tunnare, där järnens diameter är 6 mm. Man kan specialbeställa grövre armeringsmattor, och det lönar sig eftersom det avsevärt minskar svajigheten. 

Hoppas att detta var begripligt! För er som undrar mer eller tycker min beskrivning var svår får gärna kontakta mig. Armeringsjärn är i alla fall ett utmärkt byggelement att använda i trädgårdsskapandet - de är hyfsat billiga, lätta att få tag på och så snygga i all sin rostighet!

tycker rostälskaren

29 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Måste bara erkänna att jag hamnade här för att jag blev nyfiken på "Tage" :)
    Läste sedan lite längre ner, förklaringen till bloggnamnet.
    Även om det inte var TageTage så var ju din blogg jättebra.
    Ha det toppen!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Älskar armeringjärn och tycker att det är helt perfekt att ha i trädgården. Vi har armeringsmatta som staket mot skogen och slipper alla rådjur. Dessutom släpps hela skogen in för man ser nästan inte det rostiga nätet.
    Jättebra inlägg!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Samma här! Jag ser också att många som kommer till min blogg har sökt på armeringsmattor.
    Ert byggsätt ser precis ut som här hos oss faktiskt.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilka snygga spaljéer!! Två sådana borde ju skymma den hemskt fula stora studsmattan som sonen älskar:)). Jag har en rosenbåge som sambon byggt på liknande sätt. Älskar armeringsjärn!! Oooo, nu fick jag en massa idéer..nu kommer jag ligga sömnlös i natt och fundera...;)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Det blev verkligen snyggt!! Kul med ingående beskrivning för alla intresserade:) Säkert flera som nappar. Min trädgård är under uppbyggnad efter att vi flyttat. Så nu fick jag huvudbry;)
    Tack för titten i din fina blogg! Återkommer.

    SvaraRadera
  6. Ameringsmattorna är väldigt användbara...och framförallt snygga samtidigt....
    Bra beskrivning...tack.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Schysst med en ordentlig beskrivning av hur ni gjort! Ser väldigt fina ut. Jag har ju turen att ha en svets- och snickarkunnig man som gillar att göra egna spaljéer...

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Älskar armeringsjärn!
    Lite industri,hårt och detta rostiga gör ju blommorna ännu vackrare att klättra på.
    Ha en mysig kväll
    Lotta

    SvaraRadera
  9. Vi har precis gjort en egen variant, jag gillar det skarpt. Hoppas det växer så det knakar i den för tanken är att den ska skydda grannens husvagn som jag inte gillar att se varje dag.

    Trevlig helg. kram Marie

    SvaraRadera
  10. Tack för bra beskrivning. Jag funderar på något liknande här hemma.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  11. Hanna du är för go! Har läst ikapp en del här hos dig och skrattar så jag kiknar över inlägget angående skadedjur... :0) Illbattingar har jag så det räcker och blir över av. Kan skeppa över en vid namn Bo om du vill! ;0) Hujeda mig sådant barn han är men så uuunderbart härlig på samma gång. Verkar som om Tage och han är av samma skrot och korn... Jag tänkte tipsa om din blogg på sön om det är ok... Behöver låna några bilder och länkar såklart!

    Kraaam/ Anna

    SvaraRadera
  12. Tack för din beskrivning. Så snyggt!
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  13. Hej, superfina spaljeer!! Jag vill bygga precis likadana :-) Jag har dock letat efter var man kan köpa dessa armeringsjärn och hittar inte..kan du tipsa?

    Hälsning // Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa! Armeringsjärn finns på de flesta byggmarknader. Vill man ha grövre, med 8 mm järn istället för de vanligaste som är 6 mm, får man kanske be affären att beställa hem dem. Men det är det värt, de grövre är mindre svajiga än de tunna. Lycka till med bygget och hör av dig om du har fler frågor!

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Var kan man hitta galvat (VFZ) armeingsnät?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tyvärr har jag aldrig sett galvat armeringsjärn någonstans, men det borde ju finnas. Jag ska se om jag kan lyfta frågan i ett kommande inlägg, mina bloggläsare brukar ha koll på det mesta. ;) det man kan göra annars är att spraymåla, jag vet flera som tex sprayat sina nät svarta med gott resultat. Kram Hanna

      Radera
  16. Vilka superfina spaljéer! Blev inspirerad att göra likadana och undrar hur höga du valt att göra dem?
    Hälsningar Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla! Våra är ca 1,80 m höga. Lycka till med bygget och hör av dig om du undrar något mer!

      Radera
  17. Men du! Tack för inspirationen!! skall jag nog ta efter och använda som tomtavgränsare mot grannens fula tomt! ;)

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jag tänkte göra en variant av din spaljé mot grannen, men med vågräta armeringsjärn i stället för nät. Den kommer att bli ganska lång, närmare 20 meter. Jag är bara nyfiken på hur djupa betongfundament du tror behövs. Det är ganska tätt mellan husen så det är inget blåshål, men samtidigt vill man ju att den ska stå rak i många år framöver. Hur tänker du med det?
    Vänliga hälsningar
    Åsa

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Jag tänkte göra en variant av din spaljé mot grannen, men med vågräta armeringsjärn i stället för nät. Den kommer att bli ganska lång, närmare 20 meter. Jag är bara nyfiken på hur djupa betongfundament du tror behövs. Det är ganska tätt mellan husen så det är inget blåshål, men samtidigt vill man ju att den ska stå rak i många år framöver. Hur tänker du med det?
    Vänliga hälsningar
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa! Ursäkta sent svar från mig! Vi har förankrat våra spaljéväggar med vanliga betongplintar från byggvaruhusen, och jag tror absolut att det räcker för din spaljé också. Dom vi har är nog en 50-60 cm höga, det kan du nog ha som riktmärke. Stort lycka till, hör av dig och berätta hur det gick! Kram Hanna

      Radera
  20. Hej. Hur breda är mattorna i varje sektion? Jag förmodar att ni kapat en större matt i två?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oscar! Våra spaljéer är lite olika breda, och vi har kapat en stor matta i mindre delar. 8 mm armeringsjärn säljs bara i stora mattor om ca 5 x 2,5 m, i alla fall där vi har letat. Vi har några bitar över, så bor du i Malmötrakten kan du höra av dig!

      Radera
    2. Tack för ditt svar.

      Vi bor när GBG, så denna leverantör hittade jag http://www.goteborgshandelsstal.se/

      Jag är lite sugen att kolla prisskillnaden på att köpa hel matta alt. måttbeställa.

      Nu har vi fullt upp att flytta växter, så det blir nog till först till våren.

      Radera
  21. Hej.
    Vilken snygg konstruktion.
    Hur brett har du max mellan 2 stolpar?
    Går det att ha ett 5 meters armerinsgnät (8 mm) mellan 2 stolpar, eller blir det för ostabilt (dvs 5 meter mellan stolparna)?

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Har sett bilder på er fina spaljé och vi har byggt en likadan som kommer att bli klar nu i vår. Skulle man kunna få se lite bilder på hur er ser ut nu efter ett par år när det växt upp lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kolla dagens inlägg, där visar jag hur vår senaste spaljé ser ut efter två år. Kul att ni bygger en likadan. Bor ni i Skåne är ni välkomna hit och titta närmare på våra, bara maila i så fall! :)

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...