söndag 7 augusti 2011

Rostiga rosor


Ni som följt bloggen från starten (inte så länge visserligen) vet hur mycket jag älskar mina klätterrosor 'New Dawn'. När vi gjorde en ny uteplats för tre år sedan var dessa de enda blommor jag var helt säker på från början att jag ville ha där. Jag älskar deras doft och färg. Jag älskar hur de strösslar gräsmattan med sina kronblad, och hur de blommar hela sommaren och långt in på hösten. Och jag älskar att de är en riktig rosklassiker, och vetskapen om att min mammas farmor Olga hade dem i sin trädgård.


Men redan första sommaren blev de sjuka. Det tog ett tag innan jag fattade det, nybörjare som jag är. Trodde att de gulfläckiga bladen berodde på torka och dålig vattning. Fullt upp med en nyfödd bebis hade jag också, så jag brydde mig väl inte så mycket just då. Så det var först förra sommaren när fläckarna återkom som jag kollade upp ordentligt vad det var. Och till min stora besvikelse insåg jag att det var rosrost som hade drabbat dem. 

Så inför denna sommar har jag gjort vad jag har kunnat. Redan i höstas samlade jag in alla nedfallna blad och knoppar. Jag har klippt ned dem hårt, myllat ner Biobalans och tom sprayat med någon svampdödarspray. Men det verkar inte ha hjälpt ett dugg. Frågade på Löddeköpinge plantskola när jag var där i somras, och tjejen jag pratade med frågade mycket om hur de är planterade. De växer i "gluggar" i stenläggningen, som ni ser på bilden ovan. Kan de ha det för trångt? Verkar konstigt i och för sig eftersom det är en väletablerad trädgårdsfirma som lagt stenen och planterat. Det känns riktigt jobbigt i så fall eftersom jag knappast kan ta upp så mycket större hål. Måste jag ta bort dem helt? En har faktiskt redan dött, och där har jag inte vågat sätta någon  ny. Eller kan de leva med sin rost? Kan jag?

Tar tacksamt emot tips och råd från er som är mer erfarna än jag om hur jag ska få bukt med detta. Det känns som att jag har otur med mina rosor. Satte två 'Schneewittchen' vid grinden, men de fick en massa mjöldagg då det var för torrt och blåsigt. Flyttade dem till en skyddad rabatt, men där är det istället något som äter på bladen så att de blir alldeles fransiga. Och så fick de mängder med bladlöss. Så nu är jag rädd att någon rosförbannelse drabbat min trädgård! Vill ju så gärna, som fina Pilgrim med bloggen Bland rosor och bladlöss föreslog i en kommentar om min kommande rabatt, ha flera rosor där. Så snälla, hjälp mig rädda mina rosor och komma över min rosplanterings-noja!

Kram från

5 kommentarer:

  1. Det är väl tyvärr baksidan med rosor, att det finns ganska många åkommor som kan drabba dem.
    Jag har en del rosor som alltid får mer eller mindre rost men de har varit så i ca 15 år nu och de lever och blommar. Vissa andra får aldrig rost men kanske löss i stället. De klarar sig bra de också och jag behandlar dem inte så värst mycket utan konstaterar bara att " i år är det tydligen ett lössår". Vecklarlarver bla. kan äta knoppar eller blad, särskilt på vissa sorter, dem klipper jag extra noga på våren för att inga överlevare i stjälkarna ska finnas kvar.
    Sen finns det sådana som tex. The Fairy, Katharina Zeimet och Bassino bla som verkar helfriska (ännu så länge!).

    Jag är verkligen ingen rosexpert men det tips jag kan ge är att förhöra dig nog när du köper så att det blir motståndskraftiga sorter du väljer.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag är verkligen ingen expert även om jag älskar rosor och har ett 40-tal i min trädgård. Sjukdomar är som sagt rosornas baksida! Tror inte tat det beror så mycket på din plantering om de står i bra jord och med ympstället en rejäl bit under markytan. Vatten och gödning kan förebygga lite men vissa år med mycket regn och fukt ställer till det för rosorna. Visst kan man välja motståndskraftiga sorter men det stämmer inte alltid att sde är friska. Av mina 40 rosor är de klart friskaste kanadarosen louise bugnet som är underbar men kanske inte så spännade... Klätterrosen Rosenholm som blir gigantisk är också helt frisk liksom lykkefund och Stockholm. nästan helt friska är HC Andersen, Queen of sweden, wisley 2008 och spirit of freedom. Mina klart sjukaste är Rhapsody in blue och Ferdinand Pichard. Min svärmor hade en superrostig, kraftig new dawn. Hon klippte ner den helt förra året, 10 cm återstod, och i år är den helt frisk! Skulle klippa ner den om jag var som du. Jag har många nya rosor i år och de kan jag inte riktigt bedöma ännu. Ge inte upp de underbara rosorna! Flora Linnea i Helsingborg är enormt kunniga om rosor och her sveriges bredaste sortiment av svensodlade rosor. Kolla gärna deras hemsida.

    kram louise

    SvaraRadera
  3. Alla har redan gett så bra råd :-) Mammas NewD drabbades förra året, blev helt kal. Hon har sprayat, plockat och pysslat och i år har hon klarat det. Jag har haft väldigt lite problem med mina rosor, peppar, peppar. Varför vet jag inte kanske beror det på jorden. Du har haft mycket barrväxter i din trädgård kanske det påverkar surheten och du behöver tillföra mer kalk. Bara gissar för jag har ingen aning, jämför bara min trädgård med din och hos mig växer bara lövträd på lermark. Ge inte upp hoppet om rosorna de är ju för underbara.
    Kram på dig och ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Tack söta ni för alla goda råd och information! Det har ju regnat jättemycket här i Skåne i sommar, så det är inte kanske inte konstigt att rosten får sån fart. Jag känner mig stärkt efter era kommentarer och ska fortsätta att pyssla och fixa med dem. Det är inte lätt att vara nybörjare, det finns ju så mycket som kan drabba ens växter och så mycket att tänka på vid val av växtplats etc. Men ju mer jag lär mig desto lättare och roligare är det, tack och lov. Och jag ska minsann våga mig på några kinkigare växter också nu när tallen är väck!

    Kram på er, och vilken tur att vi alla trädgårdstokar kan hjälpas åt att lösa varandras problem! ♥

    SvaraRadera
  5. Just att bladen har haft så mycket fuktighet i sommar - monsunregnen - gynnar som du själv säger svampangrepp.

    A o O är hygien - dvs ta bort alla angripma växtdelar, hålla rosen hyfsat luftig. Dessutom bör man vara sparsam med kvävetillförseln men öka på med kaliumgivan.

    Lycka till med dina rosor!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...