tisdag 23 augusti 2011

Rosförälskelse, alliumbegär och längtan till Chelsea


Var det någon mer som såg programmet nu ikväll på SVT om årets upplaga om Chelsea Flower Show? Själv missade jag första halvan, men kom in lagom till presentationen av rosen 'Natasha Richardson'. Så vacker! Den är uppkallad efter den brittiska skådespelerskan med samma namn som så tragiskt avled 2009, och hennes familj har varit med och tagit fram rosen som först visades i Chelsea i maj i år. En alldeles, alldeles underbar ros, tycker jag! (Bild lånad från trädgårdsfirman Dobbies.)
En annan skönhet man fick se en skymt av var en ny typ av allium, 'Spider'. Den skulle också gärna få flytta in hos mig... (Bild från J. Parkers Wholesale.)

Det var också kul att se alla visningsträdgårdar, där min favorit var trädgårdsdesignern Adam Frosts Across the Pond Garden. Stål, betong och växter inspirerat av arkitekten Frank Lloyd Wright. Läckra "water walls" av betong! (Bild från Garden Design Unlimited.)
Nästa år vill jag åka dit!!!  Nån som ska med? Eller är någon av er kanske redan rutinerade Chelsea-besökare? Lyckliga ni i så fall! :)

Förresten, för er som missade programmet finns det att se här på SVT Play.

Kram från

7 kommentarer:

  1. En sån där spindel hade jag inte haft något emot.
    Läcker.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Såg också programmet! Blev imponerad av den klättrande squashen Black Forest! Såg du dom hängande jordgubbarna? Det hade inte varit dumt att åka dit!/Christina

    SvaraRadera
  3. Jag såg inte programmet och har aldrig varit där. Den där rosen har en helt underbar färg tycker jag.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag lyckades också zappa över halvvägs in i programmet, - tänkte satsa på att kolla SVT Play. Chelsea Flower Show vore rena drömmen att besöka! Fast det slog mig att nästan alla utställande trädgårdsdesigners var män, - undra varför det är så?

    Tack för att du påminde mig om allium. Måste införskaffa några sådana lökar i höst, fast jag tror jag satsar på några vanliga runda.

    Ha det fint!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Jo, jag kollade. Det var roligt att höra de olika designrarnas (nämen hur blir det i plural med genitiv???) förklaringar om sina trädgårdar. Tankar och idéer...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Jag kollade också. Missade lite i början bara. Jag var där 2010 och har planer på att åka nästa år... men frågan är om man inte ska vänta till 2013 - näe det är 100-årsjubileum... :)
    Du frågade om mina prickiga handskar tidigare. Köpte dem hos en lokal trädgårdshandel här i närheten men de är från Nelson garden så de finns nog lite överallt. :) Kramar!

    SvaraRadera
  7. Missade programmet men ska se det ikväll! Jag hänger gärna på, skulle vara hur roligt som helst. Har aldrig varit där.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...