lördag 13 augusti 2011

Pyssel och plock

Lördag och ledig, men semesterkänslan är redan som bortblåst. Moln och envisa vindar över Skåne idag, men än så länge inget regn i alla fall. Och äntligen tid för lite pyssel i trädgården efter skyfallen! Har bundit och stagat upp allt som lagt sig ner i regnet, klippt och donat, plockat och grejat och haft en lång skön stund alldeles för mig själv medan resten av familjen vilade. Underbart, detta om något är mindfulness för en trött småbarnsmamma med skavsår i öronen!



På det "hemliga" trädäcket bakom huset fick krukorna lite nytt liv. Bort med sönderregnad och trist petunia och brunbladiga pelargoner, och fram med den första höstfägringen. Som ni nog redan märkt är jag svag för vita blommor, och den härliga dahlian med sina mörkgröna blad gick inte att motstå. Vita rosenskäran hoppas jag nu ska blomma oss igenom det sista som är kvar av sommaren och långt in på hösten. Jag gillar kontrasterna mellan det vita, de olika nyanserna av grönt och det silvriga som går igen i gräset i krukan bakom och i rabatteternellens luddiga blad.

Inne i hörnet på samma trädäck, bredvid hammocken, växer en klätterhortensia som nu har ungefär fyra år på nacken. De är sega i starten, men nu i sommar har den börjat växa med raketfart. Gillar den verkligen, och det är helt klart en av de växter hos mig som har längst blomningstid. Mitt lilla vattenblänk har fått tillökning i form av en vattenhyacint, som flyter så fint där (och döljer dessutom slangen till pumpen, mycket praktiskt).

Jag hann också lirka fram några små frösådda daggkåpe-bebisar som gömde sig under sina mammors blad och plantera de sista av vintergrönorna i rabatten vid uppfarten

Till sist en bild från rabatten mittemot där nävan 'Rozanne' fått breda ut sig sedan planteringen i början av juni. Det är inte så länge sedan den första blomman slog ut, och idag ser det ut så här. Blir så glad! 

En annan sak att vara glad över en dag som denna är att det är exakt en månad sedan jag började blogga. Det känns dock som det är mycket längre sedan! Att starta min blogg är absolut en av de roligaste saker jag gjort på länge, och jag har så kul när jag pysslar med den. Den är redan som en frizon där inget annat än trädgården räknas, och jag vet redan att den kommer att bli min ventil i vinter när man inte kan vara ute så mycket. Ser redan fram emot att hålla trädgårdsdrömmarna till liv då tillsammans med alla er andra nördar! :)

Ha en fortsatt finfin lördag allihop! Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...