lördag 20 augusti 2011

På Trädgårdsgille i Landskrona

Vilken väderförändring! Efter den blåsiga mörka kvällen och natten kom en solig morgon med mojnande vindar som övergick i en härlig sensommardag härnere i Skåne. Jag blev tipsad av Jessica med den fina bloggen Jessicas boxer- och trädgårdsblogg om att Trädgårdsgillet i Landskrona går av stapeln den här helgen. Jag har svårt att motstå trädgårdsaktiviteter av det här slaget, och det lät ju så mycket mer lockande än att bygga staket. Och var verkligen värt några mil i bil - vilken trevlig trädgårdsfest! Jag fick en rejäl dos inspiration att förvalta inför kommande projekt i trädgården.

I vallgraven utanför Citadellet låg de flytande trädgårdarna som är Trädgårdsgillets signum och guppade så fint i solen. I programmet kunde man läsa att de är "skapade med stor fantasirikedom, humor och skönhet av kreativa trädgårdsföretag". Jag kan bara hålla med!

Härlig utsikt från bron...




















...och mycket folk i farten som ville lägga sin röst på den flottaste flotten. De här tre var mina favoriter:

Flotte nummer 4: De små lila stunderna, skapad av Jagorstrands trädgård i Vinslöv.

 Flotte nummer 5: Trädgårdsstund har guld i mun, av Trädgårdsidyll och Malin in the Garden.

Flotte nummer 7: Månskensträdgård av Gröna Gården AB.

Till sist föll min röst på nummer 5. Tänk att få sitta där och flyta fram medan man dricker afternoon tea i gyllene kopp och den lilla babyflotten simmar bredvid... Jag gillade kombinationen av ljuvt och tufft och de lila färgtonerna mot det guldiga var bara så fina. Imorgon eftermiddag avslutas gillet med picknickkonsert och då ska vinnaren koras. Hoppas att "min" flotte vinner!

Men inte nog med detta. Det var stor ju trädgårdsmarknad också, och rena rama julafton för alla trädgårdstokar. Flera plantskolor på plats, keramiker och korvgrillare. Och trädgårdsprydnader i mängder! Jag var framme med kameran och tog lite bilder här också. Alltid finns det någon idé att låna eller pryl som man inte har råd att köpa men som man i alla fall kan få ett bildminne av att sukta efter... Delar med mig av dessa bilder också, en liten inspirationsboost så här på lördagskvällen. 

Butiken Skumpa & Spaljé som i vanliga fall finns inne i Landskrona var på plats och visade upp den här härliga höstdukningen. Fint med bär, blommor och frukt i kombination! De har en fin blogg också där man säkert kan få mer inspiration framöver. 

Det här var en rolig idé, tycker jag. Vanliga terrakottakrukor uppträdda på ett armeringsjärn genom bottenhålet. Spikar borrade genom armeringsjärnet håller dem på plats, man kan skymta spiken under den översta krukan. Ser enkelt ut, fast frågan är hur lätt det är att borra i ett armeringsjärn?

Stiliga ansikten och andra trädgårdsprydnader av keramikern Gunilla Borglin från Rydebäck.

Ett fågelbad i mosaik att drömma om... Lite för dyrt för min plånbok, men jag sparar kontakten för att kunna hinta till maken när han har julklappsvånda som värst. Man får inte vara dum! ;) Av Penny's Garden Art.

Jag hade gärna stannat mycket längre och lyssnat på Gunnel Carlsons trädgårds-konsultationer, men efter en i mina ögon alltför kort stund var maken trött på att jaga Tage och hans syster genom folksamlingar och över hav av ömtåliga alster, så det fick vara för den här gången. 

Tack snälla Jessica för tipset, vilken mysig utflykt det blev! Kanske passerade vi varandra i vimlet? Är det någon av er skåningar som inte ska på bloggträff imorgon så pågår gillet för fullt en dag till. Tyvärr kan jag inte åka på träffen själv, hur gärna jag än hade velat. Hoppas ni blir många! 

Som ni säkert räknat ut var det alldeles omöjligt att åka hem tomhänt från en sådan här tillställning, och vad som blev inhandlat till min trädgård får ni se när det funnit sin plats. Ha nu en skön lördagskväll allesammans och hoppas att regnet lyst med sin frånvaro så att alla har fått sin dos av trädgårdspyssel idag!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...