måndag 29 augusti 2011

Måndagsbetraktelse

Vad göra när man kommer hem från en minst sagt hektisk dag på jobbet, har stressat för att hämta på dagis, ungarna gnäller, humöret sviktar och till råga på allt möts man av denna syn?

Tja, det är bara att försöka fokusera på något annat en stund, titta bort från byggkaoset och rikta blicken mot trädgårdens små glädjeämnen istället. 

Som att taklöken som sett rätt ledsen ut hela sommaren kvicknat till efter allt regn och är så här fin.

Och att min kantnepeta vågar sig på en försiktig andra blomning (visserligen med några trista fläckar på bladen, men vad gör väl det när man håller på att träna sitt positiva tänkande?).

Och min lilla pärlbräken som jag förlorat hoppet om efter att den glömts bort under en torr semestervecka går en ny höst till mötes. Är den inte fin med sina flikiga ljusgröna blad? Helt klart en ny favorit!

Mina 'Schneewittchen' har kommit igen efter bladlusinvasionen och lyser härligt vita bakom kantnepetan. Faktum är att de nog aldrig varit finare!

Och till sist: Vem kan motstå denna nya invånare i min lilla minidamm? Tack Tage för inspirationen! :)

Ja, tänk att det funkar varenda gång - några minuter i trädgården så flyger stressen sin kos och en jobbig dag glöms bort efter några klipp med sekatören. Vad skulle jag göra utan min trädgård? Hur sur, stressad och allmänt gnällig skulle jag inte vara? ;)

Nu kokar plommonmarmeladen på spisen, barnen tittar på film en stund och jag njuter av doften från grytan och det plötsliga lugnet som infann sig. Det blir nog en bra vecka ändå!

Kram från icke måndagsälskaren

14 kommentarer:

  1. Ja, det är märkligt det där med turen i trådgården, det är som den bästa medicin, plötsligt får man perspektiv och annat betyder inte så fasligt mycket och hittar man dessutom så mycket fint som du gjorde, så.....gott!
    Det blir en bra vecka, det blir det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Tack för dina positiva ord och fina bilder!! Vad är det som ni ska bygga/renovera? Har varit ledig på måndagar förut, men måste nu jobba heltid (för jobbet säger så) så denna måndagen var inte kul kan jag tala om... Men nu är jag hemma och sitter och tittar ut på ett skyfall, så någon trädgårdsterapi får jag inte idag...men då passar det bara att surfa runt här:)).
    Vilket fint pärlbräken du har!! Förstår att det är en favorit.
    Önskar dig en bra vecka!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Trädgården är verkligen en källa till avstressning och inspiration. Glädjekälla helt enkelt. Hoppas allt går bra med bygget och tänk vad fint det kommer att bli när det blir färdigt :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Är man inte på bra humör innan så blir man väl det när man kommer till fisken? Glad färg!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Visst kan en tur i trädgården göra underverk när man kommer hem från jobbet och är trött och sliten! Efter en stund därute får man ny energi och mår sååå mycket bättre:) Din pärlbräken ser så fin och fräsch ut och rosen är jättevacker!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kom hem från jobbet 19:30. Kort mys med barnen. Mannen gav sig iväg till träning. Jag lade båda barnen och Mr T fick så lämpligt ett tröttutbrott i 30 minuter men somande till slut mitt i ett VRÅL. Nu sitter jag framför datorn och det är mörkt ute och tyst i huset (förutom en mygga som surrar runt mig i jakt på BLOD). Inget eget trädgårdsliv idag men kollar runt hos er andra här i blogglandia i stället.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  7. Hihihi! Gillade den sista bilden bäst. Man kan inte bli annat än glad när man ser den.. ;)
    Kraaaam!

    SvaraRadera
  8. Ja du, hur skulle livet te sig utan trädgården? Jag vet inte hur jag skulle kunna överleva utan den...

    Bra att fokusera på detaljer - det skärper sinnena. jag tycker själv att själva kombon trädgård + foto är riktigt bra för hälsan. man blir väldigt Här och Nu av det.

    Tages lilla söta fisk var dagens smilbandsdragare.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  9. Pärlbräken och tages bidrag till trädgården gillar jag bäst! Förstår att du önskar bort byggställningarna som sällan smälter in i en trädgård men förhoppningsvis leder de till något fint!

    kram louise

    SvaraRadera
  10. Pärlbräken ser jättefin ut inget som jag har haft bekantskap med innan men färgen är ju underbar.
    Ja det är tur vi har våra trädgårdar.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Precis så där känner jag också. Några minuter läkande tid i trädgården så får man kraft igen. Blir så nyfiken: vad är det ni ska bygga/renovera?

    JÄttefin pärlbräken. En sån skulle man ha :-))

    Härligt inlägg :-)))
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  12. Jag gillar din pärlbräken....och den sötaa fisken är ju helt oemotståndlig :)
    ha det bra :)

    SvaraRadera
  13. Visst kan en tur i trädgården ge en en vitamin- och glädjekick!
    Din pärlbräken är riktigt snygg och den ljuvliga varelsen i vattnet kan få vem som helst på gott humör!
    Må så gott nu när måndagen är över, önskar
    Eva

    SvaraRadera
  14. Trädgården är en underbar medicin mot stress och dåligt humör!

    Din plommonmarmelad med smak av kanel verkar väldigt god!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...