måndag 8 augusti 2011

Kvinnan som samlar på stenar

Jaha, då var det måndag igen... Jag är inne på mina sista skälvande dagar av ledighet, och börjar jobba lite senare nu i veckan. Nu ägnar vi dagarna in i det sista åt att förbereda hus och trädgård för ombyggnaden. Allt på övervåningen ska ner i källaren, källarprylarna måste därmed stuvas om, en del ska kastas - ja, det är som ett stort femtonspel! Och vi har redan varit på tippen tre gånger den gångna helgen.

Ute i trädgården väntar vi idag på att stubbfräsaren ska komma, och sedan ska jag fortsätta att flytta växter. Hej och hå, nu händer det äntligen! Igår grävde jag upp ännu fler gatstenar, halvt dolda i kanten av gräsmattan där de nog har legat ett bra tag. Ni skulle se vårt stenlager som vi har bakom trädgårdsskjulet! Och ändå har vi använt en hel del som kanter till de nya rabatterna (som ni bland annat kan se här).


Denna trädgård har varit som en stenbutik - allt fanns! Röda och grå betongplattor, sjöstensplattor, gatsten i olika storlekar och såna där sicksackmönstrade stenar som man ofta ser på i kommunala anläggningar. Några av varje, lite här och lite där... Klonk, sa det i spaden så fort man skulle gräva någonstans. Som vi har burit, svurit och kämpat för att bli av med det mesta av allt detta! Men nu känns det fint, smågatstensberget bakom skjulet växer och till våren när allt är klart ska de kanta den nya trappan och rabatten.

Vår trädgård var en rishög, men det fanns guldkorn. Ett av dem är absolut dessa stenar, och det känns bra att de återanvänds. Jag tycker om när saker har en historia, och gillar oftast gammalt mer än nytt.

Så, nu ska jag hindra sonen från att packa upp allt som jag just packat ner. Jag önskar alla en fin måndag, och  att det inte känns alltför tungt för er som börjar jobba efter semestern idag.

Till sist också ett stort tack till rosälskarna därute som gav lugnande besked, råd och tips om hur jag ska bekämpa rosten på mina rosor. I'm on it!

9 kommentarer:

  1. Stenlager är guld värd!

    Så spännande med tillbyggnad. Efter att ha renoverat i en massa år och sedan byggt till huset vet jag rätt väl vad du går igenom. Jätteskoj och jättejobbigt.Det gäller att ha målet i sikte hela tiden:)

    Vilken underbart fin header du har förresten.

    Kram, kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Det låter som er trädgård är en riktig skatt! Sten av alla slag går ju alltid att göra snyggt av. Spännande att få följa er renovering!

    Är också inne på de sista lediga dagarna, man får ta vara på dem extra bra :)

    Ha en fin måndag, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  3. Så spännande det låter! Måste vara en rejäl om byggnad ni ska ge er på, eller?

    Sten är guld värt med mina mått mätt. Gillar sten! Svärfar har tagit bort en del och då får vi den. Bra!

    Ha fina dagar!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Sten är en skatt i trädgården. Alltid värt att spara. Vi köpte smågatsten för några år sedan, och det så inte så mycket ut när det låg där i en hög. Men när man väl börjar och ska flytta på allt inser man hur mycket det är. Vi har murat trappsteg av en del sten.
    Hittade hit nu, så jag ska kika in på länken om kanter till rabatter. Jättefin blogg du har! Börjar jobba i morgon och har lite ångest...
    Maria

    SvaraRadera
  5. Så har jag också hittat till dig. Ser att du också har en 2-åring :-)
    Ska bli roligt att se vad som händer framöver i Tages trädgård!

    SvaraRadera
  6. Det händer mycket hos dig nu. Spännande - men också så klart en del jobb när man är mitt inne i byggdamm och röra.

    "Klonk" - säger det ofta när man gräver här hemma också. Vi har också samlat och återvunnit en hel del stenar och gatsten som varit gömda under gräsmatta och jord.

    Njut dina sista semesterdagar, Jag har börjat jobba idag, men jobbar hemifrån hela veckan. Skönt med mjukstart där man kan gå ut i trädgården och tanka lite energi i pauserna.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  7. Vad härligt med så mycket sten jag älskar stenar i alla de former. Man hittar alltid någon plats till dem så småningom. Vad roligt med renovering fast det är jobbigt, vi är snart klara med vårt kök och det ska bli skönt.

    /Jessica

    SvaraRadera
  8. Herregud vad du kan vara lycklig med en så stor stensamling att välja från! Storgatsten betingar snart samma pris som rent guld.
    Inte så kul när man håller på med renovering, men när det sedan är klart...
    Hoppas att vi får se bilder så småningom.
    Eva

    SvaraRadera
  9. Lyckliga du som har så mycke fin sten!Det ger karraktär.
    Ang.rosor så vill jag dela med mig av något en av tjejerna i trädgårdsföreningen sa hon har ca.100 rosor!!!
    Om man har många rosor kan man inte bry sig för mycke om löss o sjukdomar :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...