söndag 14 augusti 2011

Kronprinsessan Margaretas Blomstergata

I Pildammsparken i Malmö finns Kronprinsessan Margaretas Blomstergata, som anlades i engelsk romantisk stil till Baltiska utställningen 1914. För några år sedan rustades den upp, och varje år bjuds där på nya spännande planteringar och färgexplosioner. Har inte sett årets rabatter i närbild förrän idag, och jag blev som vanligt inte besviken. En prinsesskrona av bambukäppar, nyans efter nyans av rosa och lila, dramatiska möten mellan mörka, nästan svarta palettblad och limegrön blomstertobak, enorma skyar av anisisop med flockar av fjärilar och så määängder av ljuvliga luktärter! Kolla in den tvåfärgade längst ner till höger, den är ju bara så fin. Fick en massa idéer om luktärtsteman som jag ska bevara i minnet till nästa sommar. Då ni, då blir det luktärter så det står härliga till! Och en sån där prinsesskrona borde man ju kunna åstadkomma själv?

Det är kul att bo i en stad som satsar så mycket på sina planteringar. Det är ju John Taylor, känd från SVT:s program Trädgårdsfredag, och hans medarbetare som står för blomsterprakten i Malmö varje år. Nästa fredag drar en ny säsong av programmet igång, där vi får se vad som hänt i trädgården de anlade i våras sedan sist. Nån mer än jag som kommer att sitta bänkad?

Kram från

9 kommentarer:

  1. Så fint!
    Jag kommer också sitta bänkad:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  2. Vilken fin park med härliga planteringar! Underbart mycket inspiration. Åååå, börjar trädgårdsfredag snart, vad trevligt. Sitter såklart bänkad!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Hej
    Ja de är dutiga i Malmö har sett mycket fint.
    Får bli färdig att åka och titta i verkligheten också en vacker dag.'
    ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  4. Pildammsparken verkar vara väl värd ett besök. Du vet väl att det är trädgårdsgillet i Landskrona nästa helg med blomsterflottar i vallgraven, försäljning och öppna trädgårdar.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Bänkad, jag också!
    Kanske måste jag också ta en Malmö-tur och titta på blomsterprakten "live".

    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. Klart man måste följa trädgårdsfredag! Vi är ju inte alltför bortskämda med en massa bra trädgårdsprogram.

    kram louise

    SvaraRadera
  7. Senast idag frågade äldsta sonen S (7 år) när Trädgårdsfredag börjar. Han brukar få vara uppe längre på fredagarna medan lillbrorsan har lagt sig och då brukar han och jag mysa in soffan och kika på just det programmet. Bra att höra att det strax är på gång igen...

    Vackra bilder från Pildammsparken. Malmö är min forna hemstad (nästan). Har bott där i 17 år innan vi flyttade hit så hjärtat bankar allt lite extra för Malmeee. Känns fortfarande som hemma när jag är där. Har några favoställen som måste hållas uppdaterade...;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  8. Jag funderade just när Trädgårdsfredag skulle börja igen. Men nu vet jag :-) Måste vara helt fantastiskt som du säger att bo i en stad som satsar så... och med John Taylor i spetsen :-)) Pildammsparken ser jättefin ut.

    Grattis i efterskott på bröllopsdagen. Vilken fin bukett!! Precis såna där buketter från trädgården är de så fina. Åsså hjärtat.......

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Jag kommer att sitta framför tv´n garanterat :-) Måste spana in Pinterest, blir perfekt för vintern.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...