tisdag 16 augusti 2011

Knaperi knaperi knus, vem knaprar på mitt hus?



















Idag blir det frågesport hos mig, där jag hoppas på lite hjälp från er som kan era skadedjur och andra oönskade trädgårdsinnevånare. Kommer förstås i form av - ja, just det - ett Picasa-collage...  ;) Första pris för den som har alla svar blir glädjen att få titulera sig min trädgårdsguru!

A är ett blad från min stjärnflocka, som fått dessa bruna fläckar, gulnar och blir fula. Inte alls snyggt i den delen av rabatten just nu. Så, på A svarar jag: Ja, vadå? Någon som vet vad det kan vara?

B är ett rosblad från min 'Schneewittchen'. Alldeles fransig i kanterna som ni ser, och likadant är det med lagerhäggen som finns på samma sida, den norra baksidan av huset. Någon knaprar friskt, men vem?

C är ett funkiablad, och alla plantorna längs uteplatsen har fått samma skador på bladen närmast marken. Här finns däremot ledtrådar! Angriparen far fram på ett fordon av röd plast med texten "Bobby Car", har bråttom och hojtar "Nu kör vi!". Det verkar alltså vara ett större skadedjur som varit framme. Nån som har en idé? ;)

Då var det tisdag, mina vänner. Hoppas er dag har varit lika solig som här i Skåne! I morse var det tydligt att luften slagit om till den höga klara luft som flaggar för höstens ankomst. Har förlikat mig med tanken nu... det ska bli mysigt!

Kram från

4 kommentarer:

  1. På A svarar jag minerarflugan, den har jag också och tyvärr verkar det inte finnas någon bot. De andra har jag tyvärr ingen aning om (möjligen kan jag gissa på C), men det är ovanligt mycket knaprade blad i år. Kanske kan det vara en vivel, de gör "konduktörsklipp" tror jag.
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Tråkigt är vad det är! Mina stjärnflockor ser precis likadana ut, både förra sommaren och denna sommaren. Minerarflugga har jag liksom Katarina läst på att det är. Det finns så mycket skadedjur, svampsjukdomar och andra sjukdomar så man blir lite trött i bland när man ser sina väster förstöras. Försöker fokusera på allt som är fint i stället, annars blir jag galen!

    kram louise

    SvaraRadera
  3. A Tyvärr har du fått minerarfluga i din Astrantia. Flugan lägger ägg inne i bladet och det är sedan larverna som gör dessa minor som upplevs som fula fläckar. Flugorna flyger under mycket lång tid. Därför uppträder nya angrepp ända fram till augusti. Jag har märkt att den blir vanligare och vanligare... eftersom det är en importerad skadegörare har den inga naturliga fiender här hos oss.

    B Det ser ut som om någon slags vivel har gnagt här. det finns många olika sorters vivlar, en slkags skalbagge, och de flesra är hårt knutna till en art medan andra kan käka på olika växter. Snytbagge är en slags vivel t ex.

    C Hmmm... dett var betydligt svårare men skulle det kunna vara en människa och av sorten småpojkar? kan det vara en liten Tage?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. A och B vet jag inte.
    C är i alla fall ett typiskt fall av "illbatting". Jag vet för jag känner igen skadorna från våra tobaksplantor här hemma. Om man inte ser upp så kan "illbattingen" också gå loss och knapra på tomaterna innan de har nått full mognad.
    Att försöka bli av med "illbattingen" är ett svårlöst fall och sällan särskilt önskvärt. Har man en i sin trädgård kan man, trots vissa skador, vara säker på att skänkas stor glädje. Med tiden kan dess skadeverkan antingen ebba ut, eller också öka i spridning i takt med att "illbattingen" växer.
    Mitt bästa råd: Ta det med ro, man får ta det onda med det goda :-)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...