tisdag 2 augusti 2011

Hemma bäst?

Då var vi hemma igen, och det var med blandade känslor jag lämnade min älskade ö. Det fina vädret kom ju på allvar först igår, så det kändes allt lite snopet att åka just när det äntligen blev strandväder. Och hemfärd innebär ju också att semestern obönhörligen närmar sig sitt slut, en vecka kvar nu. Jag vet att många gillar när kvällarna börjar bli mörkare nu i augusti, men själv tycker jag att det är lite jobbigt. Det är svårt att fatta att juli är slut redan, och jag tillåter mig faktiskt att deppa lite över det. Jag vet att det går över om någon vecka eller så, när jag hunnit acceptera det. Och sen köper jag några krysantemum-bollar och börjar se fram emot hösten. Men än är jag inte där...

Hur såg det ut hemma då? Ja, vid första anblicken var det ingen vacker syn som mötte mig i trädgården. Gräset var högt och fullt av nedfallna plommon som geggat ihop sig till ett enda klet. Getingfest, med andra ord! Min sallad var lång, ranglig och halvt uppäten av okänd snyltare och katten hade lagt en spyboll mitt på trädäcket. Men värre ändå var att rosrosten fullständigt exploderat på mina New Dawn och att min fina nyplanterade klematis Albina Plena nästan har dött. Bara ett ynka skott som lever. Så ledsen jag blev! Och bland krukorna mötte mig denna sorgliga uppsyn. Det är en pärlbräken, som jag föll för på plantskolan på försommaren och testade att sätta i kruka i ett skuggigt hörn. Uppenbarligen gillade den inte läget... Återstår att se om den klarar sig.
 Men som tur var fanns det ju saker att glädjas åt också. Mina vita solhattar som jag planterade förra sommaren och som var tämligen ynkliga i sin blomning då bjuder nu på ett helt fång!
 Och så fanns det blåbär i massor. Lillkillen har stått där och mumsat hela kvällen, så söt!
 Och till sist en överraskning i en av mina krukor. Köpte denna lilla planta på Malmö Garden Show i slutet av maj, mest för bladens skull. Gissa om jag blev glatt överraskad över att den nu blommar med de raraste små rosa blommor! Har glömt namnet på den, nån som vet?
Är alltså på lite bättre humör ikväll. Och att min favorit Timbuktu var med på Allsången gjorde inte saken sämre! Nu ska jag ta ett glas vin i roshavet, låta bli att stirra på rostangreppen på bladen och bara njuta av att vara hemma, och av att det ännu är sommar. Och imorgon, då väntar stora förändringar i trädgården. Ni ska få se!

Kram från augusti-ambivalenta

4 kommentarer:

  1. Skickar en styrkekram mot allt det tråkiga som hänt i trädgården och njuter av dina bilder som visar vita solhattar. Ska nog bestämt köpa in ett gäng till min vita rabatt som just nu inte har en vitblommande blomma :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Hm, missade Timbaktu då alltså. Jag gillar honom mycket!

    Så gott det ser ut med blåbären. Du får trösta dig med dem och hålla tummarna att en del av det som ser illa ut repar sig.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem trots de tråkiga överraskningarna i trädgården. Njut av sista semesterveckan. Solen verkar ju stanna några dagar till. Härligt! Blåbären såg minsann mumsiga ut ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  4. Idag är det Tage dagen och solen skiner!
    Ha det bra!

    Åsa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...