onsdag 17 augusti 2011

Hade tänkt skriva om minerarflugan...

...och följa upp gårdagens inlägg om skadedjur och annat oknytt. Men sen läste jag lite mer om denna fluga, och det blev så deprimerande att jag inte tyckte den var värd ett eget inlägg. Vad är det för stil att immigrera på det där sättet innan det finns några naturliga fiender och sedan invadera alla oskyldiga stjärnflockor som kommer i dess väg? Nej, det har allt blivit lite väl mycket parasiter och svampangrepp här i bloggen ett tag, så istället för ledsna angripna blad tar jag och bjuder på några härliga sensommarbilder istället.

Anisisopen är en favorit bland sommarens eftersläntrare, med sin klara blålila färg och ljuva lakritsdoft. Trodde den hade frusit bort för mig i vintras, men den kom igen! I min blå rabatt mellan pergolan och uteplatsen samsas den med isop och perovskia 'Blue Spire'. Funderar på rosa jättevallmo också till nästa sommar för att kontrastera mot allt det blå och sirliga. Vad tror ni om det?


Älskar gräs av alla de slag. Det rasslar så avkopplande när vinden går genom dem...


Och den vita höstanemonen vet ni ju redan att jag hyser särskilda känslor för!

 Glad över bi-besök hos kärleksörten 'Matrona'.


Min klematis 'Georg' som planterades på försommaren växer och frodas. Värre gick det för hans kompis 'Albina Plena' som planterades i gropen bredvid. Den fick vissnesjuka och dog, knall och fall. Men det lämnar jag därhän just nu, för annars är jag ju inne på sjukdomar och annat elände igen. Och det skulle jag ju inte.

Tackar istället för era svar i gårdagens frågesport, och dagens trädgårdsguru, som vet allt om det där flugeländet, vivlar och busfrön, är... Anna Vattenkanna! På delad andraplats i flugkunskap kommer Katarina och Louise. Specialomnämnade har Anna H förtjänat för sällsynt goda kunskaper om den alltför vanligt förekommande illbattingen! :)

Halvvägs genom veckan tycker jag att det är dags att börja räkna ner till helg, vad tycker ni?

Kram från

9 kommentarer:

  1. Åhå...jag kan mycket lite om dessa hemska djur A och B men C har jag själv god erfarenhet av. Dessa blir kvar i trädgården tills de är 18-20 år men skadorna blir mindre och mindre med åren. Jag tycker att angreppen avstannade när de var runt 10 år...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Ohh så fina bilder!
    Jag har just nu en gräsperiod, där jag helt plötsligt tycker att ja men här skulle det vara fint med ett gräs :)

    Javisst, nu är det så gott som helg :)!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  3. Tackar för min placering! Jag har både anisisop, perovskia och rosa jättevallmo. Allt hade varit toppen kring din tanke om samplanering förutom att de inte blommar samtidigt... Jättevallmon blommar bra mycket tidigare. Jag hade nog i stället kombinerat med någon rosa solhatt om du vill att det ska blomma samtidigt nu på eftersommaren. Fina bilder har du som vanligt!

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder! Sensommaren har sin tjusning. Själv så älskar jag hösten och har ikväll myst med tidningen Fixa höst, mmm!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  5. Vilken fin kombination med anisisop och perovskia, solhatten hade blivit pricken över i! Fin bild på gräset, jag behöver fler hos mig.
    Jättefina bilder!
    Maria

    SvaraRadera
  6. Jag fick visst hjärnsläpp där med vallmon. Försommarblommor kombineras svårligen med senblommare! Men en rosa solhatt var ju en toppenidé, tack Louise! :) Rosa vallmon får jag peta ner nån annanstans.

    Och gräs, ja... jag skaffade ett, sen ett till, sen ett till. De är ju så fina!

    SvaraRadera
  7. Så härliga bilder du visar! Ifall du inte grävt upp rötterna på Albina Plena som vissnade ner, så är chansen stor att den dyker upp nästa år igen! Jag har haft flera klematisar som betett sig så, vissnat ner och kommit tillbaka fint följande sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Usch för skadedjur och marodörer.
    Lyckligvis är mina barn förbi bobbycaråldern för länge sedan....och de är också till min stora lycka förbi studsmatteåldern....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Anisisopen hör till en av mina stor favoriter och jag har bestämmt att nästa år ska det bli fler av den i min trädgård. Jag har fått vissnesjukan på en av mina clemstister och har fått det i flera år på samma planta som trots det kommer varje år. I år är första gången den inte fått det och jag frågade på plantskolan och då sa dom att det är när den växer kraftigt och rötterna inte hinner med. Så de kommer säkert igen nästa år.

    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...