tisdag 9 augusti 2011

Ett snyggt avslut

Minns ni fulhörnet? Ja, det var i våras som vi rev vårt gamla fula garage och tog bort det igenvuxna buskaget mot gatan i söder. En ny grusad garageuppfart kantad av gatsten blev det istället, och längs hela trädgårdens kortsida har vi planterat en häggmispel-häck. Det är ännu en av mina favoriter, och jag har en friväxande häck även framför huset som nu speglas längst ner i trädgården. Vacker vårblomning, sprakande röda höstfärger, anspråkslösa krav på växtplats, vad mer kan man begära? Ja, det skulle vara att duvorna höll sig bort från bären i så fall... Häcken har tagit sig fint i sommar, och vi har ju inte behövt vattna med tanke på regnmängderna. 

I ena kanten av häcken är det en sväng, och där är rabatten bredare. Vi har satt en klotlönn där och placerat en rejäl stenbumling i kröken. Två av mina största vitkantade funkior flyttade dit redan tidigare i somras, och igår var det alltså dags att fortsätta planteringen. Som marktäckare har jag valt vit vintergröna. Det behövs något vintergrönt eftersom häggmispeln fäller sina blad på hösten. Och så kommer de att blomma ungefär samtidigt, det blir härligt vitt därnere i vår sedan. Var och köpte det som fanns hemma på Löddeköpinge plantskola igår, och resterande ca 10 meter av rabatten får sina plantor i nästa vecka.

Mellan klotlönnen och stenen satte jag den vita höstanemonen 'Whirlwind', som är halvfylld. Jag hoppas den ska trivas även sedan lönnens krona börjat växa, men det finns ju inget framför rabatten så jag tror solen ska nå dem ändå. De ser helt underbara ut med sina stora knubbiga knoppar, och jag längtar redan tills de ska slå ut. Framför stenen har jag petat ner några gamla narcisser som jag hade inne i kruka i våras och sedan glömde bort bakom förrådet, och där bor numera också den lilla grönlandsfingerörten som jag köpte på Öland. 

Åh, jag blev nöjd! Plötsligt är det ju en riktig rabatt, och ett ordentligt avslut på min trädgård! De vita blommorna kommer dessutom att kontrastera fint mot nävan 'Rozanne' och klematisen 'Georg' som huserar i rabatten på andra sidan uppfarten. Det som saknas nu är den svarta ramen, och förhoppningsvis orkar vi komplettera det svarta staketet med denna sträcka också nu i höst. Hmm...ska se om jag inte kan få maken att beställa virke redan idag... Svart är så otroligt effektfullt mot allt grönt, tycker jag!

Som ni ser har jag blivit inspirerad av Pilgrim med bloggen Bland rosor och bladlöss, och har gjort mitt första egna lilla collage i Picasa. Hur kul som helst! Hade kunnat sitta och pilla i evigheter om inte barnen avbrutit mig stup i kvarten. ;) Tack för inspirationen!

Nu dagens sista sväng till tippen mellan regnskurarna med allt flis från tallstubben, och sen ska jag försöka njuta allt jag kan av min allra sista semesterkväll för i år. Kram på er alla!

6 kommentarer:

  1. Det låter toppenfint. Så skönt när man verkligen både KÄNNER och SER förändringen. Alltså det här med bildcollage - jag måste ju också testa. Blir bara liksom aldrig aaaaav. Men så fint det blir....

    Hoppas du får en bra första dag på jobbet i morgon. Skönt att börja med en kort vecka. Hur det än är så är man ju väldigt trött i början innan kroppen ställer om sig i jobbläge. Jag är supertrött även jag "bara" jobbar hemifrån. Gääääääsp!

    En hälsning från Åsa

    SvaraRadera
  2. Vad du är i farten! Nya rabatter och tätt mellan inläggen, trevligt!! Följer gärna hur allt utvecklas hos dig. Picasa är bra och enkelt, kan gilla collage men också helheter, kul att variera sig lite! Angående solhatten magnus var det just en man vid namn magnus som "forskade" fram den!

    kram louise

    SvaraRadera
  3. Vadå? Avbryter dina barn dig när du sitter vid datorn??? *hahaha* Idag har jag inte ens hunnit sätta på datorn under dagen, än mindre hinna dricka kaffe... Hua vilken låååång dag det var idag men på kvällen längtar jag alltid till morgonen i alla fall! Skönt att höra att det finns fler små busungar här i landet. Tage och Bo skulle nog utgöra ett livsfarligt team när det kommer till upptåg! ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  4. Glömde säga att din rabatt ser helt fantastisk ut! Jag har mer än en trist hörna i min trädgård som jag skulle behöva ta tag i men sakta jobbar jag mig utåt... Måste ha varit massor med jobb innan du fick till det!

    Kraaaam/ Anna

    SvaraRadera
  5. Det blev verkligen skitsnyggt om man får säga så :-) Klotlönn är ett träd som står på min önskelista! Åh, vad gullig du är som nämner mig, precis vad jag behövde en morgon som den här. Hoppas du får en härlig dag på jobbet idag!
    Kram och ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  6. Ser supersnyggt ut och doft funkia står på min önsklista. Gillar även bolltisteln som är en av mina fotofavoriter.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...