torsdag 21 juli 2011

Vidunderliga Wanås!

Perfekt utflyktsväder idag igen, och den här gången åkte vi till Wanås där vi haft en underbar dag i skulpturparken. Jag har velat åka dit i flera år, och nu äntligen blev det av! Slottet ligger så vackert vid en liten sjö, och på vägen dit lyssnade vi på Carl-Gustaf Wachtmeisters sommarprat, så vi fick en massa förhandsinformation om hur det är att driva ett stort gods och hur konsten funnit sin plats där sen mer än tjugo år tillbaka.

En av sommarens konstnärer är ingen mindre än Yoko Ono. Jag blev hemskt förtjust i hennes önsketräd, där besökarna får fästa lappar med sina innersta önskningar. Vissa kan man verkligen relatera till, eller hur? ;)
 Nio röda jättebollar av Anne Thulin har spritt ut sig i trädkronorna runt om i parken. 

På ett ställe växte bambu mitt i den svenska lövskogen.

En hemlig plats för hemliga möten...




Mest jubel hos barnen väckte "kissande tanten", eller "Fideicommissum" som verket av Ann-Sofi Sidén egentligen heter... 

Yoko Onos skog av stegar, "Skyladders".  
Och härliga pallkrageodlingar bredvid cafét med roliga mixar av blommor och grönsaker, så snyggt. Hit vill jag absolut återvända, och siktar på en hösttur i september. Höstfärgerna i skogen som omger slottet måste vara fantastiska!

På vägen hem tilltog regnet från ett stilla stril till störtskurar. Skönt trött somnade jag nästan till ljudet av vindrutetorkare och snarkande barn. En helt perfekt semesterdag, och en fantastisk upplevelse av mötet mellan konst och natur. 

9 kommentarer:

  1. Vilket ställe! Vad roligt med skulpturutställning. Älskade kissande tanten :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Hej! Har precis hittat hit! Fina bilder från skulpturparken. Har läst om det men inte varit där. Kikar gärna in igen!

    mvh louise

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilka ljuvliga bilder du lyckas ta - härlig skärpa, färg och ljus!

    Ha det bra!
    Stina

    SvaraRadera
  4. Jag ska försöka komma iväg till Wanås i sommar. Det har stått på önskeutfluktslistan länge nu. Har hört mycket gott om utställningen.

    Fint namn på din blogg. Min yngsta pojke heter just Tage så det känns nästan som hemma här på din blogg ;-)

    Ha det fint
    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  5. Tack fina ni för era fina ord! Pilgrim: Det roligaste var ju att hon kissade "på riktigt", alltså det var en fontän monterad inuti skulpturen. :) Och Åsa, så kul att din son också heter Tage! Kram på er allihop!

    SvaraRadera
  6. En härlig utflykt låter det som... jag tycker om mötet mellan natur och konst.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. Visst är Wanås underbart! Vi bor alldeles i närheten och är där minst en gång varje sommar. Jag sällar mig till dina barn och gillar "den kissande tanten" allra bäst!
    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Wanås är ett härligt ställe....både små och stora har glädje av besök där.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt ställe det verkar att vara. Trevlig blogg//Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...