fredag 29 juli 2011

Test av trädgårdsappar

Sommaren är kort, det mesta regnar bort... Ja, nu regnar det igen och vi kurar inomhus. Jag har fördrivit tiden med  att ladda ner två nya appar från gardenapps till min iPhone, Perenner och Friskare trädgård.
Perenn-appen har funnits ett tag, och det är säkert några av er som har testat den redan. Här finns uppemot tusen växter listade, och mer än 800 bilder. Varje perenn beskrivs med bild, växtplats, egenskaper och förökning. Förutom att använda den som uppslagsbok kan du även filtrera din sökning efter blomfärg, blomningstis, höjd, jord och härdighet. Men bäst av allt är att man kan spara sina favoriter, så att man har dem i en egen lista att ta fram på plantskolan eller när man ska anlägga nytt. Dessutom finns bonusmaterial i form av planterings-, föröknings- och skötseltips samt ett antal instruktionsfilmer.
Appen Friskare Trädgård är nyare och fungerar på liknande sätt, fast här handlar det om trädgårdens olika skadegörare. Du kan göra sökningar på symptom hos dina växter, som "gula fläckar" eller "löss" och få listor över troliga angrepp. Man kan också ange period och kombinera med växttyp, tex "klematis + sommar" och på så sätt få fram en lista på de skadedjur som är aktuella en viss årstid. Även här kan man spara sina favoriter, om man nu vill kalla dem det när det handlar om trädgårdens egna sabotörer... ;)

Varje app kostar 22 kr, och jag tror absolut de är värda dessa slantar. Så ofta som jag grämt mig över att inte kunna få en komplett växtbeskrivning på plantskolan eller har glömt lappen med önskelistan hemma - vid dessa tillfällen är det ju smidigt att bara ta fram mobilen ur fickan. Det är också fiffigt att tex kunna söka på rosa höga perenner som trivs i sol och blommar på sensommaren, där har jag suttigt och lekt en lång stund idag.

Och skadedjursappen gör det ju lätt att söka direkt på den växt det gäller, vilket verkar smidigt när man snabbt vill veta vem eller vad som varit framme. Tummen upp så här långt för dessa nykomlingar i min iPhone, alltså! :)

Nån annan som testat dem?

Kram från

2 kommentarer:

  1. Tackar för tipsen! Jag fick en samsung med surf i morsdagspresent och varje gång jag försöker använda den vill jag helst slänga in den i en hård vägg. FRUSTRERANDE!!! Jag är totalt oteknisk men hur svårt kan det egentligen vara?

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Ska utan tvekan skaffa mig perenna-appen men behöver jobbdatorn för att kunna föra över den. Längtar! Tack för testet!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...