torsdag 14 juli 2011

Boktips: Regnlektyr


Idag har det regnat prick hela dagen här i Skåne, och vad kan passa bättre då än att grotta in sig med en god bok? Jag är bibliotekarie till yrket, och har förmånen att kunna låna hem hur mycket trädgårdsböcker som helst. Brukar också beställa allt nytt direkt när det kommer ut och försöker ha lite koll på utgivningen. Fast det är inte lätt, det är många nya trädgårdsböcker! Jag har även tänkt boktipsa om nyheter så mycket jag kan här i bloggen.

Dagens stund av njutning bjöd boken Trädgårdsriket på. Gunnel Carlson har varit redaktör för det hästjobb det måste ha inneburit att sammanställa en guide till 850 svenska trädgårdar från norr till söder. Här finns botaniska trädgårdar, parker, koloniområden och kyrkogårdar indelade landskapsvis. Men bäst av allt är guiderna till de många privata trädgårdarna. Jag var själv runt på Tusen Trädgårdar förra året, och det är ju nåt alldeles speciellt att få komma hem till en annan trädgårdsentusiast, få tips och inspiration och framför allt prata med andra som är lika nördiga som man själv! ;)

Det var kul att se att en av de trädgårdar jag hade förmånen att besöka då var med i boken. Anna, som också driver bloggen Goda stunder & tokiga idéer, har en fantastisk trädgård som jag blev helt begeistrad i. Hennes blogg har jag följt sen dess, och har genom den och många andra fina bloggar fattat mod att börja själv. Vem vet, nästa steg kanske är att våga öppna sin trädgård för andra att besöka? Nån som vet om det blir nån uppföljning på Tusen trädgårdar?

Hur som helst, detta är en utmärkt guidebok som alla trädgårdstokiga borde ha liggande i bilen eller väskan när man är ute och far i Sverige. Det är aldrig långt till närmsta trädgård...

Bild på bokomslaget lånad från Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...