fredag 22 juli 2011

P som i Pergola

Fantastiskt så många som hittat hit redan, det är ju inte ens två veckor sen jag startade min blogg. Tack för att ni tittar in, det gläder mig enormt mycket! Så här i backspegeln fattar jag inte varför jag väntade så länge, det här är ju så kul. Trodde inte jag skulle hinna - vilket fånigt argument! ;)

Jag tänkte att jag skulle fortsätta presentera olika delar av min trädgård för er, och dagens projekt är att visa pergolan som vi byggde klart för snart tre år sen. Dags alltså för lite före och efter-bilder! Vår trädgård var i bedrövligt skick när vi flyttade hit, och på platsen där pergolan finns idag stod ett gammalt uterum som väl närmast kan liknas vid ett ruckel. Bland det fulaste jag sett faktiskt.

Den här bilden är från sommaren 2005, då vi köpte huset.

Trots fulheten tog det ändå tre år innan vi gjorde slag i saken och rev eländet. Barnafödande och renovering av huset kom emellan, och dessutom var det trots det anskrämliga utseendet ändå en bra förvaringsplats. Fast idag när jag ser bilderna på det fattar jag inte att jag stod ut så länge!

Sommaren 2008 var det dags, då rev vi rucklet och byggde min efterlängtade pergola.

I samband med detta förlängdes också stenläggningen, och en ny uteplats och köksträdgård i pallkragar anlades. Här ser ni åter kantstenarna i granit som vi hittat lite varstans i vår vanvårdade trädgård. Det kändes så kul att kunna samla ihop dem och återanvända dem som ram runt rabatten.

Så här ser pergolan ut idag, och den är ett uppskattad sittplats för både folk och fä. Katten trivs som ni ser ypperligt, här är kvällssol. Vi har lagt ett tak av plast (jag drömde om plexiglas, men det var mer än dubbelt så dyrt) så att man ska kunna sitta här även när det regnar, och det är också ett bra ställe att placera barnvagnen med små utomhussovare i. Det är blåregn som klättrar på stolparna. Hittills har vi inte lyckats få det att blomma, men i år ska vi försöka beskära det rätt och vid rätt tidpunkt så får vi se.

Här står också farmor Valborgs gamla symaskinsunderrede med en ny bordsskiva av betong, som vi gjöt förra sommaren. Tomaterna trivs här i solgasset, och det är också en bra plats för trädgårdspynt och en del av mina många samlade stenar. 

Takribborna är perfekta att hänga pynt och pyssel i! Här mina stenmobiler igen, gjorda av flintastenar från den vackra stranden i Smygehuk - Sveriges sydligaste udde. De svarta hängande små fågelbaden kan även användas som krukor och är gjorda av keramikern och trädgårdsmästaren Jonte Schlentz på Löddeköpinge plantskola. Det är nog min favorit av alla de många plantskolor som finns i sydvästra Skåne.

Sammantaget kan jag konstatera att pergolan blev precis som jag ville ha den, och vi använder den verkligen precis hela tiden. Att sitta i hängstolen, gunga lite slött och titta på barnen som leker i sandlådan en liten bit bort, det är livet på en pinne!

Ha en fortsatt fin fredag!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig pergola du har. Förstår att den är uppskattad där hemma. Kul att få se före/efter bilder.

    Visst är det kul att blogga. Jag ångrar inte mitt steg in i bloggvärlden en minut!!!

    En hälsning från Åsa

    SvaraRadera
  2. Härlig pergola! Där skulle jag trivas!
    Visst är det kul att blogga! Jag är också ganska ny, startade i våras, och har förvånats över hur roligt det är (och hur mycket tid det tar...)!
    Ha det rba!
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Så fin pergola och uteplats. Kan riktigt se framför mig hur du sitter där och njuter :-) Visst är det kul att blogga och visst tar det tid. Jag började för att bara dokumentera men de sista månaderna har jag blivit biten och det är så kul att läsa alla andras bloggar.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Jag får ju erkänna att det faktiskt var väldigt fult innan men oj så fint det ser ut nu. Kanon!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin pergola ni har byggt, det är roligt att se före efter bilder och inte bara nybyggt. Det ger en verkligen inblick i vilket jobb som lagts ner. En liten teknisk fråga; hur fick du till blogglistan med bilder, det har jag inte lyckats klura ut...

    /Jessica

    SvaraRadera
  6. Jätte, jättefint!!! Vill också ha! :)
    Kul att du har börjat blogga. Välkommen! Här kommer jag att hänga mycket. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Vilken förvandlign det blev ju toppen.
    Tittar gärna på mer bilder från eran gröna oas
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...