söndag 31 juli 2011

Grönlandsfingerört

Igår gjorde jag och mamma ett besök på den lilla plantskolan B'ströö Träd och Buskar i Byxelkrok. Den är speciellt inriktad på träd och buskar av det lite ovanligare slaget, och är en av de öländska plantskolor som är med i boken Trädgårdsriket (om den kan ni läsa mer här). Mycket roligt fanns det där, och hade det inte varit för att det var så långt hem hade jag gärna köpt på mig en rönnsumak eller ginnalalönn...

En liten perenn blev det i alla fall, grönlandsfingerört 'Nuuk'. En liten vintergrön marktäckare som blommar med små vita blommor och sprider sig med revor. Mycket söt, och okänd för mig. Någon av er som vet mer om denna lilla växt? Snabbväxande? Växtplats? Tips på grannar i rabatten?



- Posted using BlogPress from my iPhone

5 kommentarer:

  1. Vet inte mer än att en kollega till mig beställde småplantor från Odla.nu. Den är verkligen söt!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Jag har den! Som present fick jag den för två år sedan och den är frisk o fin. Jag har min i halvsoligt läge och det verkar den gilla. Har satt en liten tuss på ett torrare ställe men det verkar inte uppskattas så mycket. Den breder ut sig lite o lite åt sidorna men inte i någon raketfart. Grannar? En magnolia, en ros, ett gräs och en dvärgblåklocka.

    Kram o lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hm, plantskola på norra Öland! Måste tittas på nästa gång vi åker till stugan utanför Löttorp.
    Söt växt!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Nu blir jag sugen på en sväng till plantskolan! (Det var nästan två veckor sedan jag var där senast, hehe!)
    Önskar dig en fin måndag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Mina föräldrar satte ett gäng av dessa i sin "lund" i våras. De verkar trivas jättebra i den miljön, dvs halvskuggigt med buskar och träd omkring. De har ju väldigt snygga mörka, blanka blad.

    Lycka till med din Nuuk. Kram, Karin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...