lördag 16 juli 2011

Finhörn!

Idag är gången täckt av grus istället för gamla spruckna betongplattor.

Vi har planterat en ny häck, med häggmispel. En favorit hos mig, vi har en mindre häck även framför huset. Den blommar vackert vitt på våren, och har härliga röda höstfärger. Och så gillar fåglarna bären som är mogna just nu. Det är fågelfest hela dagarna för tillfället!

I hörnet vid grinden har vi satt en liten klotlönn, samt placerat en stenbumling. Jag gillar stora stenar, de är sittvänliga, skapar rumskänsla och är fina när de blir regnblöta. Nytt för idag är här två funkior som jag flyttat från en annan plats i trädgården. Där fick de trängas, nu kan de sträcka ut sig! Vi har kommit halvvägs med att byta staketet, och förhoppningsvis hinner vi ta bort resten av det gamla rostiga gunnesbo-stängslet i sommar. Visst är det underhållsfritt och praktiskt med gunnesbo, jag vet, men så trist. Det svarta staketet ger en så fin ram, och ger skärpa till växternas gröna färger. Får se hur långt semesterorken räcker...



Spaljé av armeringsjärn, vad annars hos rost-tokiga mig? Här har jag satt två sorters klematis 'Georg' och 'Albina Plena'. Och så nävan 'Rozanne' runtomkring. De ska få sällskap av en massa vårlökar vad det lider.

Och till sist en bild tagen från samma ställe som i förra inlägget. Projekt fulhörnet som blev finhörn är avslutat! Enda problemet är nu vart man ska gömma alla gamla jordhögar, överbliven sten och annat som var så bra att slänga ner bakom gamla garaget. Får nog snabbt etablera ett nytt fulhörn bakom trädgårdsskjulet... ;)

3 kommentarer:

  1. Oj, vilken skillnad! Klart snyggare som "finhörn".
    Visst har vi också fulhörn här. Det tror jag de flesta har. Vårt är vid garaget, som knappt är värt att kallas garage, och där finns även veden. Hur snygg är den?

    Ha en bra lördagskväll!

    SvaraRadera
  2. Hej Marina! Kul att du hittat hit, din blogg är ju så fin!

    Vårt garage som nu är rivet var nog det fulaste i världshistorien. Men ved kan ju vara väldigt fin, det finns ju dom som gjort staplingen till en konst. :)

    Hoppas du också har en fin kväll! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Haha, tack för tipset, det var kul att läsa dessa båda inlägg! Vi fick också problem med att allt skräp som plötsligt syntes alltför väl - var ska vi gömma det nu då??? :P
    Jag förstår att du är nöjd med ditt finhörn, jag hoppas att min favela kan ersättas med något jag är stolt över!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...