söndag 24 juli 2011

Jag ♥ Blocket eller Drömmen om en lekstuga

Det finns visst inget slut på regnandet, och i brist på grillat och rosévin i kvällssolen fortsätter jag att berätta om mina trädgårdsprojekt. Ikväll ett av de senaste, nämligen lekstugan. Som inte skulle varit där utan en riktig lyckträff på en viss köp- och säljsajt.

Hur mycket har jag inte köpt och sålt via Blocket under årens lopp... Badkar och bilar, skötbord och babygym, utemöbler och dykardräkt. Ja, listan över fynd och försäljningar kan göras lång, men inget toppar ändå när vi fick en lekstuga i våras. Vi tänkte att lekstugor förhoppningsvis är något som många tröttnar på när barnen vuxit ifrån dem och satte in en annons med rubriken: "Har du en lekstuga du vill bli av med?". Och vi fick en faktiskt hel drös med svar om små stugor i olika skick och prisklasser. De flesta dock för dyra, för fallfärdiga eller för långt bort. Men så kom mailet från pappan i Höllviken med en bild på en lekstuga som han skänkte bort mot att vi själva forslade bort den från hans tomt. Ville vi ha den?
Om vi ville ha den, det var ju just något sådant vi letat efter, precis lagom i storlek och i en stil som funkade ihop med huset! Gediget byggd med många kraftiga spikar visade det sig dock lättare sagt än gjort att montera ner den, men slutligen låg den i alla fall här på tomten som ett stort plockepinn. Det var inte precis som att smäcka ihop en Billy-bokhylla, men till sist stod den upp igen. Möjligtvis lite skevare än innan, men så fin. Byggd av en snickare, stabil och välbehållen trots minst 15 år ute i alla väder.
Hos oss har den sedan fått nya kläder, och målats inifrån och ut i svart, vitt och grått. Vi har bytt ut papptaket och verandaräcket, barnens mormor har sytt gardiner och vi har skaffat den sötaste lilla dörrknopp, som dottern själv har valt. Och de små trädgårdsmöblerna matchar ju finfint. 

Självklart har hon också en egen brevlåda på sin stuga, där snälla grannar brukar smyga ner post. 

På förstukvisten blommar pelargoner i rött och rosa som hon och lillebror själva sköter, på sitt eget lilla vis.
 Ja, här kan Pippi sova gott i bara brallorna, i en tjusig loppis-säng!

Jag tyckte det var vansinnigt roligt med detta projekt, kanske för att jag själv som liten drömde om en lekstuga men aldrig fick någon. Vi har placerat den nära uteplatsen och på den lilla ytan däremellan har ungarna sin egen sittgrupp. Jag har också satt pallkragarna med bärbuskar nära lekstugan (ja, ni ser på en av bilderna hur hallonen mer eller mindre försöker ta sig in!) och i barnvänlig plockhöjd så att de ska kunna mumsa i sig bär när de vill medan de leker.

Ja, det är ju precis så här det ska vara när Blocket funkar som bäst! :)

5 kommentarer:

  1. Hej, har kikat in. Vad fin lekstugan blev!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Visst är det fantastiskt med Blocket! Har också gjort mina fynd där. Tradera är inte så dumt det heller ;-)

    Vilket fantastisk lekstuga. Och så fint och hemtrevligt ni gjort det. Jag hade heller aldrig någon lekstuga när jag var liten. Det verkar ju vara hur kul som helst - både för killar och tjejer.

    Ha en fin start på nya veckan (utan regn förhoppningsvis)

    Åsa

    SvaraRadera
  3. Oj, vad fint det blev! Nu blev jag inspirerad. Fabian älskade lekstugan på Öland, min mans familj har stuga på Öland så nu har vi två öar att besöka, och kan man få till det så där fint så är det nog läge att leta lite på blocket.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Gratta ungarna till en toppenstuga!Min knäppe far sålde vår samma år som första barnbarnet kom. Hur tänkte han?

    SvaraRadera
  5. Vad kul! Så fin den blev och vilket roligt projekt!
    Välkommen som följare, jag la till mig hos dig också för här fanns så mycket kul att se!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...