onsdag 13 juli 2011

Bakgrund


En liten bakgrund kan ju kanske vara på sin plats. Trädgården finns i Malmö, är 600 kvm och omger vårt lilla hus som är från 1920. Det ser dock inte ut så eftersom det genomgick en sjuttiotals-revival och kläddes in i mexitegel. I samband med detta fick även trädgården en omgång, och jag har tappat räkningen på hur många thujor, granar och annat barr-grönt som fanns här när vi flyttade in. Det var för sex år sedan, och därefter har vi lagt en väldig massa jobb på att skapa en trädgård som vi vill ha den ur resterna av den gamla.

Det var enormt igenvuxet och förfallet i trädgården när vi flyttade in, mängder av frösådda buskar och växter, och alla elaka rotogräs som finns frodades här. Vi har grävt upp och grävt om, flyttat växter och åkt i skytteltrafik till tippen. Vi har tagit bort träd och planterat nya, anlagt uteplats och fixat många sittplatser, byggt lekstuga och två trädäck, anlagt trädgårdsland och kånkat hem pallkragar i mängder. Jag ska berätta om de olika projekten här, hade jag tänkt och hoppas kunna inspirera någon och få tips på hur vi kommer vidare med det som återstår.

Här ännu en regnbild från köksträdgården, som vi har i pallkragar. En solrabatt med bolltistel och isop i bakgrunden, och längre ner i trädgården ser ni uteplatsen och lekstugan skymta. Ska se till att bli bättre på att fota, det är en av utmaningarna med bloggprojektet... och kanske undvika att ha halvvissen potatisblast mitt i förgrunden framöver.

För övrigt älskar jag pallkragar. De ni ser här är de första vi fixade för tre år sen. Här växer potatis, örter, jordgubbar, sallad och rabarber. De är målade med pigmenterad träolja i grått, och mellan dem ligger grus. Rabattkanterna är av granit, av den typ som brukar användas till trottoarkanter. Husets tidigare ägare var visst i stenbranschen och det fanns sten av alla de former och färger när vi flyttade in. Granitstenarna tog vi tillvara på, och nu ramar de in rabatten så fint.

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna!
    Så roligt att du hittade min blogg precis i början av din bloggkarriär:-) Det ska bli kul att följa din blogg och se mer av allt!

    Jag tycker det är fint med lite gulnade blast i förgrunden, det ger en bra dynamik till vad som faktiskt händer hos dig just nu. Det blir intressant och man känner sig berörd av bilden.
    Perfect is booooring:-) ibland...

    Och nu ser jag att du länkar till Zonlistan också, så schysst! Snart blir listan vad jag tänkte, ticksempel ett bra redskap att hitta till andra bloggare i trakten:-) Malmö har flera fina bloggare! Ja Skåne är ju faktiskt full av fina bloggar!

    Ha det gott Hanna, jag kommenterar inte så ofta som jag kikar runt, men jag minns hur det var när jag började blogga och någon hittade mig eller kommenterade... Man blev sååå glaaad:-)

    Hoppas få se mer av dig! kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  2. Hej Hillevi! Ja, jag blir verkligen jätteglad att få en första kommentar från dig här i min nybörjar-blogg. :) Har ju funderat på att starta en så länge, och har en känsla av att jag kommer att hänga här mycket. Det ska bli kul att följas åt, och din idé med zonlistan är verkligen toppen! Ha en finfin kväll så hörs vi! :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...